Бюджетна комисия: В периода на двойно обозначаване до 8 август 2026 г. търговците няма да могат да увеличават цените

Делян Добрев направи предложение крайният срок за действие на тези мерки да се промени от 31 декември 2026 г. на 8 август 2026 г., което бе прието.

Парламентарната комисия по бюджет и финанси прие на второ четене промени в Закона за въвеждане на еврото, внесен от Министерски съвет (МС), предаде репортер на БГНЕС. 
В периода на двойно обозначаване търговците, които предлагат стоки и услуги на потребители, формират цените си добросъвестно и прозрачно. В периода на двойно обозначаване търговците не могат да увеличават цените на предлаганите от тях стоки и услуги, когато това не е обосновано от обективни икономически фактори. 
Делян Добрев направи предложение крайният срок за действие на тези мерки да се промени от 31 декември 2026 г. на 8 август 2026 г., което бе прието. 
Длъжностните лица на Комисията за защита на потребителите, Националната агенция за приходите и Комисията за финансов надзор, в рамките на правомощията им по Закона за защита на потребителите и по Закона за Националната агенция за приходите, могат да изискват от проверяваните лица само информация, необходима и пропорционална на предмета на проверката, като мотивират писмено искането си и посочат правно основание, свързано със защитата на потребителите по този закон.
Информация, представляваща търговска, производствена или професионална тайна, се предоставя при спазване на изискванията и стандартите за защита, установени в приложимия за тази информация законодателни органи са длъжни да спазват условията на конфиденциалност. Компетентните органи са длъжни да спазват установените за тях изисквания за професионална тайна и да използват получената по този ред информация единствено за целите на проверката по този закон. Компетентните органи са длъжни да осигурят защита съгласно Директива (ЕС) 2016/943 на Европейския парламент и на Съвета от 8 юни 2016 година относно защитата на неразкрити ноу-хау и търговска информация (търговски тайни) срещу тяхното незаконно придобиване, използване и разкриване (OB L 157/1 от 15 юни 2016 г.) и националното законодателство. 
Искането не може да обхваща период преди 1 януари 2025 г., освен при данни, без които проверката обективно не може да бъде извършена.“
В периода на двойно обозначаване на цените търговците, осъществяващи дейност с предмет търговия на дребно с хранителни стоки, алкохолни и безалкохолни напитки, тютюневи изделия, нехранителни стоки и лекарствени продукти, с оборот за предходната година над 10 000 000 лв. са длъжни да публикуват ежедневно до 7.00 часа в машинночетим формат, позволяващ извличане на данни, на интернет страниците си информация за крайните продажни цени на всички предлагани за продажба стоки за този период от състава на голямата потребителска кошница. Публикуването се извършва въз основа на методика, утвърдена от Комисия за защита на потребителите.
Когато в отделните обекти на търговеца, през един и същ период се предлагат едни и същи стоки с различни крайни цени, данните се публикуват отделно за всеки обект. 
Комисията за защита на потребителите създава и поддържа публично достъпен интернет портал и публикува ежедневна информация за движението на цените въз основа на информацията. 
Бюджетна комисия прие, че „Обективни икономически фактори" са външни за търговеца, предоставящ стоки и услуги на потребители, документируеми промени в разходите по производство, доставка, съхранение и продажба, както и нормативни промени, извънредни обстоятелства (форсмажор) и други фактори, които имат пряко и съществено отражение върху себестойността.“ 
„Стоки и услуги от първа необходимост" са ограничен набор от основни потребителски стоки и услуги като хранителни продукти (хляб, мляко, яйца, брашно, олио и други), питейна вода, електроенергия и топлоенергия за битови нужди, лекарствени продукти по лекарско предписание и базови средства за лична хигиена.“ 
МС може да приеме временни мерки при наличие на извънредни обстоятелства, довели до рязко и значително нарастване на цените на стоки и услуги от първа необходимост. Мотивите за мерките съдържат анализ на въздействието, срок на действие и механизъм за отчетност.| БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон