През последното десетилетие нискотарифните пътувания се увеличиха значително и е трудно да се намери по-евтина опция от Ryanair, която е известна с това, че предлага полети за едва 7,99 евро, предаде Евронюз.
Въпреки това, в последните дни в социалните мрежи се появиха публикации, в които се твърди, че ирландската авиокомпания скоро ще предложи още по-евтина опция – „места за правостоящи“.
Тези места ще приличат на вертикално монтирани велосипедни седалки, които позволяват на пътниците да се облягат, вместо да седят напълно.
Пътниците ще бъдат в полуизправено положение, поддържани от тясна седалка с подложка, която включва облегалка за стабилизиране на позата на пътника.
Допълнителните характеристики за безопасност, които обикновено се показват в макетите на тези дизайни, включват колани за безопасност или ремъци, предназначени да осигуряват безопасността на пътниците по време на излитане, кацане и турбуленция, както и вертикални стълбове, свързващи всеки ред с тавана на самолета за допълнителна стабилност.
Това е много компактно решение, което позволява на авиокомпаниите да превозват повече пътници в кабината на кратки полети.
Няколко медии, специализирани в областта на пътуванията, и публикации в социалните медии твърдяха, че италианският производител Aviointeriors ще достави тези седалки на Ryanair, която от своя страна ще започне да ги предлага като опция за полети още през 2026 г.
Компанията обаче потвърди, че „няма такива планове“.
Междувременно официалните представители на Aviointeriors потвърдиха, че Skyrider, макетът на стоящо седалище, често споменаван в тези твърдения, „всъщност е концептуален прототип от 2012 г.“ и „не е част от официалната гама“ на продуктите им.
Все пак, произходът на тези широко разпространени твърдения всъщност се проследява до предишни изявления на главния изпълнителен директор на Ryanair, Майкъл О'Лиъри, който е известен с неконвенционалните си идеи за намаляване на разходите.
Още през 2010 г. О'Лиъри обсъди теоретичната концепция за „стоящи седалки“, за да се максимизира пространството в самолетите и да се предложат изключително ниски цени на билетите. През 2009 г. той предложи и идеята за тоалетни на борда, които се заплащат според употребата, както и „такса за затлъстяване“, която ще налага допълнителни такси на пътниците с наднормено тегло.
Тези идеи обаче бяха обсъдени като шеги или тактики за привличане на вниманието и никога не бяха официално разработени.
Могат ли стоящите места да проработят?
Въпреки че нито една авиокомпания все още не е потвърдила използването на тези стоящи места, концепцията би могла, по принцип, да бъде приложима на много къси разстояния.
Стоящите места, проектирани от Aviointeriors, вече са преминали предварителни тестове за безопасност и са показали, че могат да издържат на условията за аварийно кацане и изискванията за бърза евакуация, наложени от авиационните регулатори.
Тези тестове показват, че от чисто безопасностна гледна точка би било възможно да се спазят строгите стандарти, определени от агенции като Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA).
Основният проблем, пред който са изправени авиокомпаниите и производителите, е всъщност комфортът на пътниците. Дори при кратки полети, полуправилната стойка, която пътниците биха заели на тези седалки тип седло, буди опасения за дискомфорт, умора и проблеми с кръвообращението.
По същия начин авиокомпаниите вече са обект на критики заради намаленото пространство за краката и тесните условия. Въвеждането на стоящи седалки би предизвикало значителна негативна реакция: макар проучванията да показват, че малка ниша от пътници с много ограничен бюджет биха приели стоящите седалки, ако цените на билетите са изключително ниски, широко разпространеното им приемане от обществеността вероятно би било трудно и би ограничило търговската жизнеспособност на авиокомпаниите. |БГНЕС