Предстои отваряне на българския железопътен пазар – пазарът на превоз на пътници, за конкуренция. Държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, с която ще бъдат допуснати няколко превозвача, които могат да бъдат европейски или български лицензирани превозвачи на пътници в железопътния транспорт, които ще могат да се състезават на българския железопътен пазар, както и да развиват нови линии, нови дестинации, нови маршрути, които са вече на базата на чисто търговския принцип.
Това заяви пред журналисти вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, предаде репортер на БГНЕС.
Според транспортния министър тази мярка ще доведе до по-качествена услуга за българските граждани, ще предизвика и допълнително обновление на подвижния състав, който – по думите му, е в окаяно състояние.
„От 2009 г. е регламентът, с който се регулира възможността за конкуренция. От 2019 г., всъщност, и в България със Закона за железопътния транспорт е разрешено да има конкуренция и ние сме дали до тук три лиценза на железопътни компании, които искат да возят пътници“, каза Караджов и поясни, че нито един от тези оператори не е посмял и не се е осмелил до момента да навлезе на този пазар и няма никаква конкуренция.
Транспортният министър обясни, че в Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) е поет такъв ангажимент да се проведе такава конкурсна процедура, включително чрез отделяне на няколко лота и в тези лотове да бъде стимулирана конкуренцията, т.е. след като тя не възниква, да бъдат премахнати и най-малките препятствия пред това тези оператори да навлязат. „И по-нататъшното им развитие да не е така стимулирано от държавата, а напротив – те по търговски път да си доразвият своята дейност и да имаме истинска конкуренция, защото в началото това ще бъде една стимулирана от държавата конкуренция“, уточни той.
Караджов отбеляза, че подходът е регионален. „Ние имаме яснота, че в тези региони първоначално ще има само един оператор, който ще работи чрез т.нар. субсидия, тоест той ще извършва това, което и сега държавният оператор извършва, но, надяваме се, по-добре. В следващия момент той трябва да може на базата на това да доразвие и останалите услуги – да поеме по-дълги маршрути, маршрути в други региони на свой собствен търговски риск и това ще могат да го правят и всички останали оператори“, обясни още той и допълни, че където се появи истинска конкуренция обикновено печелят клиентите, като даде пример с телекомуникациите.
Министърът на транспорта подчерта, че навсякъде, където се потъпкват правилата и където българският закон, когато той действа, не се изпълнява, ще има мерки, каквито за наземните оператори. „Или ще бъдат наземни оператори по българския закон, или ще си загубят лиценза“, увери Караджов.
Процедурата за въвеждане на конкурентни оператори на ЖП пазара ще започне до края на юли, като ще има 3 месеца за подготовка на офертите.
Караджов очаква не само български оператори, но и чуждестранни оператори да проявят интерес. „Между 30 октомври, когато ще бъде крайната дата за подаване на оферти, и 30 декември трябва да се извърши класиране, да се подпише договор, така че след един период от близо 11 месеца на мобилизация – от 13 декември 2026 г. ще започнат тези нови оператори да работят паралелно с евентуално българския оператор“, каза още той.
Днес Гроздан Караджов бе домакин на публична дискусия за процедурата за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт. По време на събитието вицепремиерът и транспортен министър обсъди бъдещото развитие на железопътните пътнически превози у нас със синдикални организация, депутати, представители на научните среди, железопътни превозвачи, неправителствени организации, експерти и др. | БГНЕС