Гроздан Караджов: Спешните мерки в жп транспорта са изпълнени на 100%

Транспортният министър заяви, че се търси възможност за осигуряване на необходимите средства за заплати за назначаване на още 44 инспектори по безопасността.

Спешните мерки в железопътния транспорт са на 100% изпълнени. 

Това заяви министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, предаде репортер на БГНЕС. 

Транспортният министър направи отчет на изпълнението на мерките за безопасност в железопътния транспорт. 

Караджов припомни, че мандатът му започна ден след като стана влакова катастрофа, при която загинаха двама души и 6 бяха ранени 

По думите му има светлина в железопътния тунел и спешните мерки са на 100% изпълнени, както и част от мерките, които са със 6-месечен хоризонт. 

"Общият брой на всички произшествия – значими и незначими, такива за периода от януари до април тази година, спрямо предходните 6 месеца, е намалял с 40%", съобщи той. 

Оттук нататък мерките за безопасност, увери транспортният министър, ще продължат да се прилагат стриктно и ще бъдат разширени. 

"Въведохме нулева толерантност към нарушителите на правилата за безопасност в системата", подчерта Караджов. 

Министърът на транспорта обяви, че има четири случая на преминаване на червен светофар и част от служителите са наказани дисциплинарно, а други са уволнени. 

В НКЖИ са уволнени трима души, а с някои от тях са се разделили доброволно, т.е. броят е по-голям. 

Министър Караджов обясни, че ще се налагат наказания само според нормите на Кодекса на труда, а не по правилото за нулева толерантност. 

От следващия месец ще бъде достъпна в ИА "Железопътна администрация" и система с база данни, чрез която ще се вижда дали става дума за системно нарушение, или за еднократно такова. 

Транспортният министър е категоричен, че към рецидивистите ще има нулева толерантност. 

Предвижда се и закупуването на дрегери и машините няма да могат да тръгват, ако машинистите са употребили алкохол. Дрегери ще има за диспечерите. 

Ще бъде въведен и график за проверка за ползване на наркотици от служителите и тези, които са употребили наркотици, ще бъдат отстранявани. 

"Започна монтирането на камери по ЖП гарите", съобщи Караджов, като уточни, че камери са монтирани на общо 63 локации. 

Започна монтирането на камери в локомотивите, обяви той и отбеляза, че ще има аудио и видео запис вътре в локомотива и пред локомотива. 

Пуснати са и обществени поръчки за закупуването на още камери за гарите и за локомотивите. 

"Слагаме видео наблюдение и на прелезите, които са неохраняеми", каза още транспортният министър.

Караджов отбеляза, че от 2002 г. от приемането и влизането в сила на железопътния закон до ден-днешен не е правена оценка на въздействието на този закон и особено на оценката на въздействието за това как функционират правилата за безопасност. „Сега такава оценка беше направена, предстои и да бъде задълбочена", каза той и обяви, че се подготвят промени в поредица от наредби, които ще бъдат актуализирани, така че да има съответствие на мерките за безопасност със съвременните условия в инфраструктурата и в подвижния състав.

Транспортният министър заяви, че се търси възможност за осигуряване на необходимите средства за заплати за назначаване на още 44 инспектори по безопасността.

„Вече имаме договореност с програмата „Jaspers" („Джаспърс"). Това е програма към Европейската инвестиционна банка, но която е на подчинение на Европейската комисия и най-хубавото е, че нейните консултации са абсолютно безплатни за бенефициента и в случая те ще направят анализ на всички наши отделни компоненти на системата за безопасност и ще дадат своите препоръки за въвеждане на процедури за безопасност и за необходимите инвестиции в безопасност на движението в железопътния транспорт", съобщи той.

Във връзка с транспортната свързаност, Караджов обяви, че има планирана среща през юни в Люксембург от еврокомисаря по транспорт Апостолос Дзидзикостас, на която ще участват българския транспортен министър, министъра на транспорта на Гърция и министъра на транспорта на Румъния. „Остро поставям въпроса към това да развием, в т.ч. и инфраструктурно, защото линиите и на трите държави на местата, на които се пресичат границите, не са в добро състояние. Изобщо ако може с помощта на ЕК и с помощта на финансиране от страна на механизма за свързана Европа, който е точно за това – за да се свързваме помежду си европейските страни членки, да се подсигури не само финансиране, но и бързи писти за разрешителни, документация, екологични процедури и всичко останало, така че да зарадваме своите граждани с взаимна свързаност", добави той.

Инж. Свилен Гърдев, управител на „БДЖ – Пътнически превози" ЕООД, допълни, че в момента има три пункта, с които работим в международно отношение. „Два са с Румъния – Видин и Русе, и другият е съответно с Турция – Капъкуле. С Гърция е прекъсната връзката след COVID, но няма интерес от гръцка страна на тази етап. Ние сме направили запитвания, и то многократно, за съжаление, към този момент те не проявяват такъв интерес. Със Сърбия проблемът е, че те в момента извършват големи ремонтни работи и там няма техническата възможност да бъде пуснат влак", коментира още той.IБГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон