Според проучването потребителите често вярват, че храните, етикетирани като „здравословни“, имат по-кратък срок на годност от другите. Това води до две последици — хората или предпочитат по-малко здравословни продукти в магазина, или изхвърлят здравословна храна, която всъщност е напълно годна за консумация.
В изследването, провеждано между 2018 и 2024 г., участват над 3 500 души от Канада, Южна Корея, Великобритания и САЩ, пише "Уолстрийт Джърнал".
Объркани потребители
В един от експериментите участниците оценяват шест различни продукта — зърнена закуска, снак барове, протеинови барове, кисело мляко, крекери и чипс — според това кои от тях изглеждат най-здравословни и кои според тях ще се развалят най-бързо. Резултатът: продуктите, възприемани като най-здравословни, едновременно с това се смятат и за най-нетрайни.
Хората знаят, че пресните продукти, като плодове и зеленчуци, се развалят бързо, и това знание несъзнателно го пренасят върху пакетираните здравословни храни. „Причината е липсата на информираност относно развалянето на храните,“ обясни Джийхе Кристин Ким, доцент по търговия в Университета на Вирджиния и съавтор на изследването.
Изследователите установили още, че неясната терминология върху етикетите задълбочава проблема. В експеримент със същите продукти в САЩ се оказва, че хората по-често купуват здравословна храна, когато върху нея пише „Консумирайте до“, вместо по-неясния „Опаковано на“.
„Има толкова много различни видове етикети, които производителите използват, а потребителите просто не знаят какво означават,“ каза Бренд МакФерън, професор по маркетинг в Университета Саймън Фрейзър и също съавтор на изследването. Той отбеляза, че повечето хора приемат всяка дата на опаковката за „краен срок на годност“, което в много случаи е погрешно.
Храна в кофата
Изследването показва и нещо друго: хората са по-склонни да изхвърлят здравословни храни, когато наближат срока им на годност, отколкото биха направили с други видове храна в същата ситуация. Това води до значителни количества разхищение.
„Много напълно безопасна и годна за консумация храна отива в коша, просто защото хората не знаят колко дълго тя реално остава безопасна,“ казва МакФерън. „Докато лесно разпознаваме кога един домат се е развалил, при пакетираните или консервирани храни често цари объркване.“
Изследователите призовават производителите на здравословни храни да използват по-ясни и разбираеми етикети, които да информират потребителите кога реално храната вече не е годна за консумация. А Агенцията по храните и лекарствата (FDA) следва да въведе ясни и единни стандарти за етикетиране на сроковете на годност, добавя МакФерън. | БГНЕС