„Metamorphoza“ е обратното на „бързата“ мода, ние създаваме облекла извън сезонността, заяви за БГНЕС Веселина Свиларска, главен дизайнер и създател на бранда.
С дизайнерката разговаряме за „бързата“ мода и нейния контрапункт – устойчивата мода, и защо световната прима на съвременната опера Джойс ДиДонато избра именно „Metamorphoza“ да изработи сценичните костюми за най-новия ѝ музикален проект.
Българският моден бранд „Metamorphoza“, създаден през 2014 година, е плод на дългогодишните усилия на Веселина и нейния бизнес партньор Динко Иванов. По думите ѝ мисията им не е само устойчивата мода, а и по-екстравагантен и streetstyle дизайн, който иска да покаже леко бунтарско, леко екстравагантно и минималистично излъчване.
Рециклирани материали, сертифицирани платове и нулеви отпадъци
Създателите на бранда използват различни устойчиви практики, които са част от тяхната стратегия за развитие – рециклирани материали и OEKO-TEX сертифицирани плотове.
„Смея да кажа, че нашите служители работят в изключително добри условия, много над средните за страната. Също така сме приели една Zero Waste политика (политика за нулеви отпадъци) както в опаковките, така и в нашия дизайн, с което спестяваме нашия отпечатък върху планетата“, отбеляза Свиларска.
Облекла извън сезонността
„Бързата“ мода е един феномен, който много скоро ще отмине, смята главният дизайнер на „Metamorphoza“. Свиларска е категорична, че тази вълна по никакъв начин не отразява нищо от това, което се случва по света и по никакъв начин не се съчетава с идеята за по-зелено бъдеще.
„Брандът „Metamorphoza“ иска да бъде абсолютно обратното на тази „бърза“ мода – като един контрапункт, който казва, че няма сезонност, който казва, че дрехите, които носиш, може да ги носиш много сезони напред, без значение дали е есен, зима. Ние наистина създаваме едни такива облекла, които са извън сезонността и които могат да се използват дългогодишно и многосезонно“, подчерта тя.
Главният дизайнер посочи, че в „бързата“ мода се въртят едни колекции непрекъснато и сме постоянно в един fashion week, от който няма излизане, но който вече стана скучен на хората.
За работата с Джойс ДиДонато и вдъхновението от Емили Дикинсън
Оперната прима и носителка на три награди „Грами“ Джойс ДиДонато избра именно българския бранд „Metamorphoza“ да създаде костюмите за мащабния проект – „Emily – No Prisoner Be“, посветен на американската поетеса Емили Дикинсън.
„Джойс ДиДонато ни потърси със запитване дали бихме могли да се включим в нейния последен проект – „Emily – No Prisoner Be“. Всъщност, този проект е вдъхновен от живота на Емили Дикинсън, една изключително известна американска поетеса, да не кажа от най-големите. Цялата концепция на този проект-рецитал много докосна мен и моя екип, защото става дума наистина за една поетеса, живяла много дълго време в самоизолация и решихме да претворим точно този момент на нейния бял, изчистен характер с една нотка модерност, предадена от нашия бранд „Metamorphoza“, разказа Свиларска.
За пробите на костюмите главният дизайнер на „Metamorphoza“ пътува до Барселона, за да се срещне лично с Джойс ДиДонато.
„Това е една за мен изключителна среща“, сподели тя и определи оперната прима като изключителен творец.
Впоследствие са оказва, че Джойс ДиДонато е техен клиент и много харесва дизайна и концепцията на бранда. „Джойс е един типичен наш клиент – тя е над 50-годишна жена, която отстоява себе си, която има собствено мнение, изключително самоуверена е, знае какво иска и точно такива са жените на „Metamorphoza“, заяви Свиларска и не е изненадана, когато вижда гардероба и стила на Джойс ДиДонато, защото тя се оказва абсолютната муза на техния бранд.
За създаването на костюмите главният дизайнер черпи вдъхновение от вътрешния свят на „Бялата дама“ – поетесата на тишината и дълбочината, чието творчество продължава да резонира през времето. „Концепцията е изцяло за бели дрехи, тъй като Емили Дикинсън е известна с това, че основно се е обличала в бяло – никога не е носила тъмни дрехи, и това е основният ключов елемент тук“, обясни Свиларска, като уточни, че викторианската нотка, която е характерна за този период, също присъства в дизайна.
Проектът на американската оперна звезда стартира на 14 август на фестивала в Брегенц, Австрия, и ще продължи с участие в САЩ, Европа и Австралия през следващите 3 години. В момента екипът на „Metamorphoza“ работи основно по няколко рокли за Джойс ДиДонато, като идеята е проектът да се развие с нейното турне в САЩ, което предстои от февруари 2026 г.
Широко познати на Запад, непознати у нас
Брандът има международно присъствие на пазари като САЩ, Великобритания, ЕС и Австралия и е представен в мултибранд магазини в Ню Йорк, Лондон, Лос Анджелис, Барселона и Виена. Оказва се, че „Metamorphoza“ е изключително позната на американската публика, но много малко позната в България.
„Тепърва ни предстои да запознаем българската публика с нашия бранд с първия ни физически магазин, който ще бъде в реновирания ЦУМ и тепърва ни предстои да докажем цената на нашия бранд“, обяви главният дизайнер.
„Иска ми се все повече хора в България да ценят този тип мода, да ценят нещата, които правим, даже и на занаятчийско ниво, защото смятам, че това е изключително изчезващ бранш, както кожарството, както много други такива нишови занаяти и ми се иска наистина повече хора да се интересуват и повече хора да употребяват такива продукти като нашия“, заключи Свиларска. | БГНЕС