Организации на еколозите обаче се опасяват, че предложеният закон е значително отслабен в сравнение с първоначалния си вариант, съобщи Radio France International.
Френските граждани купуват средно по 48 нови дрехи на година на човек, но две трети от тях остават в гардероба, а останалите се изхвърлят и замърсяват околната среда. Според Ademe – френската агенция за околната среда, всяка секунда се изхвърлят по 35 дрехи.
На 2 юни законодателите в горната камара започнаха дебати по предложен закон за „намаляване на въздействието на текстилната промишленост върху околната среда“, която се оценява, че е отговорна за 10% от емисиите на парникови газове в световен мащаб.
През март 2024 г. депутатите гласуваха единодушно да се дефинира и регулира вносът на евтини дрехи с висока оборотна скорост, известни като ултрабърза мода, които се предлагат от китайски онлайн търговци като Shein и Temu.
„Днес тези гиганти на ултра-еднократната мода нахлуват на пазара без никакъв контрол. Трябва да установим правила и да ги наложим възможно най-ефективно и строго“, каза Силви Валенте Ле Хир, сенатор от консервативната Републиканска партия и докладчик на законопроекта.
Съгласно законодателството, правната дефиниция за „бърза мода“ ще се основава на фактори като обем на производството, жизнен цикъл на продукта и възможност за ремонт.
Компаниите, попадащи под тази дефиниция, ще бъдат подложени на нови задължения, включително прозрачност по отношение на околната среда и потенциални санкции чрез система от бонуси и наказания, индексирана към екологичното етикетиране. Тя ще възнаграждава добродетелните методи на производство и ще налага санкции на компаниите, които прилагат практики на бърза мода, водещи до разхищение.
Ослабени предложения
Въпреки това, след изменения, внесени от комисия на Сената през февруари, текстът, представен на сенаторите, е по-слаб от оригинала.
Предложената забрана за реклама вече ще се отнася само за влиятелните лица, след като сенаторите заявиха, че тя може да наруши икономическата свобода.
Екологичното етикетиране като основа за системата за бонуси и санкции също отпадна.
За Impact France, неправителствена организация, която беше начело на усилията за приемане на закона, последната версия вече не е в съответствие с целите на Франция за екологичен преход.
„Това, което направи първата версия на текста толкова силна, беше, че съдържаше две мерки, които работеха добре. Първата беше забрана на рекламата, а втората – система за бонуси и санкции, основана на екологичното въздействие на облеклото“, заяви съпредседателката на Impact Джулия Фор.
„Комбинацията от тези две мерки направи възможно промяната на парадигмата в текстилната промишленост. Ако премахнете половината от мерките, ефективността на такъв текст се намалява наполовина“, добави тя.
Защита на бизнеса във Франция
Поправките са резултат от интензивното лобиране на Shein пред френския парламент. Китайският гигант нае бившия министър Кристоф Кастанер за консултант. Френските медии съобщиха, че Кастанер се е представил пред депутатите като защитник на потребителите с ниски доходи.
Сега законопроектът е насочен главно към азиатските гиганти в сектора на ултрабързата мода, като Shein и Temu. Критици като коалицията „Stop Fast Fashion“ се опасяват, че това може да превърне законодателството в „празна черупка без възпиращ ефект“, като освободи от отговорност големите европейски и френски платформи за бърза мода.
Сенаторката Силви Валин от консервативната Републиканска партия обаче защитава идеята за изключване на европейските вериги за бърза мода.
„Ефимерни модни марки като Zara, H&M и Kiabi се срещат в нашите търговски центрове и градски центрове. И тези марки и магазини плащат данъците си и наемат хора. „Няма да превърна цялата текстилна промишленост в зелена с такъв законопроект. Въпреки това, ние се възползваме от тази възможност, за да окажем влияние върху най-големите китайски гиганти, а след това ще работим на европейско равнище“, каза тя.
Европейската комисия обмисля въвеждането на данък върху малките пратки, влизащи в ЕС, повечето от които идват от Китай. В края на май тя призова Shein да спазва законите на ЕС за защита на потребителите и предупреди, че може да й бъдат наложени глоби, ако не отговори на опасенията на ЕС относно продажбата на опасни продукти на сайтовете на Shein и Temu.
Impact France призовава за възстановяване на четири ключови разпоредби в законодателството за бързата мода – екологично етикетиране, включване на мултибрандови платформи, цялостна забрана на рекламите и разширяване на отговорността на производителите на международно ниво.
„Модната индустрия се нуждае от правила, които отразяват мащаба на нейното въздействие. Имаме възможност да установим глобален стандарт и Франция не трябва да я пропусне.“, заяви Фор.
Макар Сенатът да се противопоставя на пълната забрана на рекламата на бързата мода, правителството обяви, че ще се опита да я въведе отново в законопроекта с подкрепата на левицата. | БГНЕС