Сестра Албертин, млада френска католическа монахиня, стоеше пред Ватикана с телефон в ръка, готова да заснеме поредното видео за стотиците хиляди свои последователи онлайн.
29-годишната монахиня е сред стотиците католически инфлуенсъри, събрали се в Рим за организиран от Ватикана форум, посветен на социалните мрежи.
Светият престол нарича тези хора „дигитални мисионери“. В безпрецедентен ход за институция с вековна традиция, папа Лъв XIV отслужи специална меса за тях в базиликата „Свети Петър“, призовавайки ги да създават съдържание за онези, които „имат нужда да открият Господ“.
След дълги години на предпазливо отношение към социалните мрежи, Католическата църква вече ги възприема като важен инструмент за разпространение на вярата, особено на фона на намаляващото присъствие в храмовете.
За сестра Албертин това е идеалната „мисионерска почва“. Във величествената базилика тя беше част от тълпата религиозни инфлуенсъри, които заобиколиха новия папа и предаваха събитието на живо през смартфоните си – в едно от най-свещените места на християнството.
„Фактът, че Ватиканът събра своите „инстаграм-ученици“, има дълбоко символично значение. Казват ни: „важно е, действайте, ние сме с вас и ще търсим заедно пътя към новата евангелизация“, споделя тя пред АФП.
Срещата на инфлуенсърите е част от инициативата на Ватикана „Юбилей на младежта“, която тази седмица привлече хиляди млади вярващи в Рим.
„Големият инфлуенсър е Бог“
Сестра Албертин има над 320 000 последователи в Instagram, а някои от нейните видеа в TikTok надхвърлят милион гледания. Споделя молитви и сцени от ежедневния живот в манастирите, най-често във Франция.
В едно от видеата ѝ, тя се кръсти и казва: „Ако чувстваш, че си сам, предлагам да се помолим заедно“.
Форумът обаче имаше и още една цел – Ватиканът да изрази официалната си позиция към все по-нарастващото онлайн религиозно съдържание в епохата на социалните мрежи и изкуствения интелект.
„Вие не сте просто инфлуенсъри, вие сте мисионери“, заяви кардинал Луис Антонио Тагле – един от малкото висши духовници с активност в социалните мрежи.
„Големият инфлуенсър е Бог“, допълни той.
Въпреки това, кардинал Тагле отправи и предупреждение: „Исус не е глас, създаден от дигитална програма“.
Папа Лъв призова инфлуенсърите си да търсят баланс във време, когато обществото е „хиперсвързано“ и „бомбардирано от образи – понякога фалшиви или изкривени“.
„Не става въпрос просто за създаване на съдържание, а за създаване на срещи между сърца“, подчерта 69-годишният папа.
Постигането на този баланс обаче не винаги е лесно – някои католически свещеници вече сами поддържат активност в мрежите. Един от тях е отец Джузепе Фузари – далеч от стереотипа за „традиционен“ духовник, той носи прилепнали ризи, които разкриват татуировките по ръцете му. В Instagram има 63 000 последователи и съчетава съдържание за италианската църковна архитектура с проповеди.
„Всички използват социални мрежи, така че и ние трябва да присъстваме там“, посочи отец Фузари. Той пътувал от северния град Бреша, за да присъства на събитието във Ватикана. Целта му е да достигне до възможно най-много хора онлайн и да споделя с тях Божието слово – включително чрез видеа с неговото чихуахуа, което яде спагети.
Но не само свещеници и монахини участват в тази дигитална евангелизация. Обикновени вярващи също поемат инициативата. Една от тях е Франческа Паризи – 31-годишна учителка от Италия, която приема католическата вяра по-късно в живота си. Днес тя има около 20 000 последователи в TikTok, където се стреми да представи католицизма в модерна светлина.
Нейната целева аудитория са хората, които са „се отдалечили“ от Църквата.
„Ако Бог го направи с мен – вярвай, може да го направи и с теб“, казва тя. | БГНЕС