Първата въздушна линейка пристига през януари

Първият хеликоптер за спешна медицинска помощ ще пристигне в България до средата на месец януари 2024 г., предаде репортер на БГНЕС.

„Този проект е пилотен за България, в него е предвидено осигуряването на един хеликоптер. Той е произведен, направен е първият му тестов полет“, заяви заместник-министърът на здравеопазването проф. Илко Гетов, като посочи, че се надява в края на януари – началото на февруари той да може да поема случаите на спешна помощ.

Заместник-здравният министър добави, че в края на април 2026 година България трябва да разполага с 6 броя хеликоптери, като уточни, че те ще бъдат използвани и за други медицински цели.

„До края на месец март следващата година ще завършим проекта с доставка на високопроходими 4х4 линейки за спешната медицинска помощ, а до средата на 2025 г. и цялостният проект за строително-монтажни работи, преоборудване и обзавеждане на центровете и филиалите на Спешната медицинска помощ в страната", съобщи Гетов.

Доц. Мариана Василева, ръководител на проекта, отбеляза, че това е един доста труден, за първи път случващ се от такъв мащаб проект в България поне в сферата на здравеопазването. Проектът стартира през 2020 г., неговият бюджет е 22 млн. лв. Междувременно, през механизма за възстановяване и устойчивост, се появи и възможността да бъдат закупени и останалите 5 хеликоптера, за да може да се осигури цялата държава с този вид спешна помощ.

Инж. Димчо Добрев, изпълнителен директор на „България Хели Мед Сървис" каза от своя страна, че получаването на сертификат за летателна годност е дейност, която е към финала си и очакват с пристигането на хеликоптера и извършването на необходимите прегледи и проверки от страна на компетентните органи, да получат сертификат за авиационен оператор със специално разрешение за HEMS операции.

„Към момента дружеството разполага с 6 пилоти, които преминаха обучението в учебния център в Италия и четири човека от инженеро-техническия състав, с което ще може да се покрие оперирането на хеликоптера след започването на дейността за носене на дежурство за нуждите на спешната медицинска помощ", обясни той. Добрев съобщи, че от утре дружеството влиза в одит за проверка на съответствието на организацията за поддържането на летателната годност и се предприемат необходимите действия за оборудването и функционирането на временната оперативна база за разполагане на хеликоптера и дежурните средства, която ще бъде в Специализирания отряд за въздушно наблюдение към Главна дирекция „Гранична полиция" в северния район на летището.

По думите му след подписването на приемо-предавателния протокол между МЗ и фирма „Леонардо" хеликоптерът става български.

През първата една година хеликоптерът следва да лети само по светло, или 30 мин. преди изгрева и 30 мин. след залеза. Това е изискване на Европейския регламент за авиационна дейност.

Васил Вълков, директор летателна експлоатация в „България Хели Мед Сървис", допълни, че е бил в „Леонардо" и в събота е летял лично с хеликоптера. „Финално договорихме с „Леонардо", че януари месец, когато вече хеликоптерът е боядисан и готов за прелитане към България, ние ще отидем отново и те ще ни позволят да направим втори приемателен полет там, на място", обяви той и уточни, че окончателното приемане на хеликоптера ще бъде в София.

Вълков открои, че хеликоптерът е 4-канален автопилот и е с напълно електронно оборудване, което е на много високи стандарти, включително и цялото медицинско оборудване, носилки и работата с тях, както и всички необходими системи, които трябва да са инсталирани вътре в него.

Хеликоптерът може да бъде в две конфигурации – едната е с носилка, а другата ако е необходимо някъде да се транспортират повече лекари, сестри в ситуация, изискваща повече медицински персонал. В рамките на 15 мин. той може да се трансформира с 6 броя седалки, които да транспортират само медицински лица.

„Предвидили сме 21 лечебни заведения да изградят болнични вертолетни летища. Осигурени са допълнителни средства от държавния бюджет за 2023 г., които ще им бъдат предоставени целево за изграждане и регистриране на т.нар. болнични вертолетни летища, така че те да имат готовност във всеки един момент да приемат тежко болни и пострадали", каза още заместник-министърът на здравеопазването, като уточни, че към момента има две регистрирани такива летища – едното е във Варна (УМБАЛ „Св. Марина") и в Панагюрище (МБАЛ „УНИ Хоспитал").

Машините ще се използват и при донорска ситуация, при транспортиране на екипи от национални или републикански консултанти за съответните лечебни заведения в страната, транспортиране при спешни състояния на кръвни продукти и др.

Хеликоптерът няма да бъде в помощ на Планинската спасителна служба относно търсене, издирване и спасяване. Но тогава, когато трябва да се транспортира пострадал в планината, хеликоптерът ще може да изпълнява тези дейности. „Хеликоптерите, които са за планинско или водно търсене и спасяване отговарят на други изисквания и тази дейност се предвижда да бъде обединена от 2027 г. в ЕС", отбеляза Гетов.

Обхватът на хеликоптера е с радиус от около 200 км от София по права линия. Предвидено е машините да бъдат така разположени, че териториите да се припокрива поне от две машини. /БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон