Британската рок легенда Ози Озбърн, който почина на 76-годишна възраст, остави траен отпечатък в историята на хеви метъла като вокалист на Black Sabbath. Със зловеща лирика, мрачни теми и сурови китарни рифове, Озбърн се превърна в символ на жанра. Ето пет от най-запомнящите се песни в кариерата му — три от тях от иконичния албум Paranoid (1970).
„Paranoid“ (1970) възниква почти случайно — написана в последния момент, за да запълни дължината на албума със същото име. С бързия си, пулсиращ ритъм и текст, описващ състояние на депресия и отчуждение, песента се утвърждава като един от най-великите хеви метъл хитове на всички времена. Дори след напускането на Black Sabbath през 1979 г., Озбърн неизменно я включва в края на своите солови концерти.
„War Pigs“ (1970) е мощен антивоенен химн, често асоцииран с конфликта във Виетнам. Първоначално озаглавена „Walpurgis“ – препратка към езически сатанински ритуал – тя е преименувана по настояване на звукозаписната компания. В песента военните командири са оприличени на вещици, а политиците са обвинени в това, че разпалват войни и се отнасят към хората като пешки.
„Iron Man“ (1970) носи вдъхновението си от забележката на Озбърн, че китарният риф на Тони Айоми звучи като „огромен железен човек, който се разхожда“. Басистът Гийзър Бътлър създава текста – история за мъж, който, неспособен да общува и приет като изчадие, се обръща срещу света. Според списание Rolling Stone, изпълнения като този и „Paranoid“ утвърждават ролята на Озбърн в това да вдъхне истинска заплаха и психическа нестабилност в метъла.
„Crazy Train“ (1980) поставя началото на соловата кариера на Озбърн след раздялата с Black Sabbath. Сингълът от дебютния албум Blizzard of Ozz разглежда страховете от Студената война и перспективата за взаимно унищожение. През 2019 г. Озбърн протестира публично, след като бившият президент Доналд Тръмп използва песента в предизборен видеоклип без разрешение, в който се подиграва на кандидати от Демократическата партия.
„I Don’t Want to Change the World“ (1991) излиза в албума No More Tears – последният преди първото пенсиониране на Озбърн. Песента му носи „Грами“ през 1993 г. за най-добро лайв изпълнение. В нея той се противопоставя на религиозния морализъм, насочен срещу него, заявявайки в характерния си провокативен стил: „Наричате ме грешник / Имам новини за вас / Говорих с Бог тази сутрин и той не ви харесва.“
Тези пет песни разкриват не само музикалната еволюция на Ози Озбърн, но и начина, по който той оформи и преобърна хеви метъла — превръщайки го в нещо повече от музика: в културен феномен. |БГНЕС