Унгарският премиер Виктор Орбан обеща, че завръщането на неговия „скъп приятел“ Доналд Тръмп на поста президент на САЩ ще донесе нова „златна ера“.
Синдикалистът Золтан Ласло твърди, че реалността в унгарската автомобилна индустрия е точно обратната, след като Съединените щати обявиха нови мита – с отменени поръчки и нарушен работен ритъм, които се превръщат в ежедневие за работниците.
С покачване на митата от 2,5% преди завръщането на Тръмп, до около 25%, а след това до 15%, „американската митническа въртележка“ донесе само хаос в автомобилния сектор, казва Ласло, който представлява служителите в унгарския завод на мексиканския производител на автомобилни части Nemak.
През последните години Унгария и съседна Словакия се превърнаха в европейски производствени хъбове за глобални автомобилни марки, търсещи по-ниски разходи за труд, сред които британската Jaguar Land Rover, германската Mercedes и японската Suzuki. Но заради ориентирания си към износ автомобилен сектор, който частично обслужва и американския пазар, тези страни от ЕС са сред най-силно засегнатите от новите мита, които влизат в сила на 7 август.
Въпреки че възхвалява завръщането на Тръмп и го посети два пъти в имението му Мар-а-Лаго миналата година, Орбан — най-близкият му съюзник в ЕС — не беше пощаден от удара.
Тревожни сигнали
По-добро отношение не получи и словашкият премиер Роберт Фицо, чиято страна е най-големият производител на автомобили на глава от населението в света.
Според анализатора Матей Хорнак, предстоящите мита вещаят сериозни щети. Той предупреждава за спад в износа на стойност „няколкостотин милиона евро“ и загуба на „10 000–12 000 работни места“ в сектора.
След обявяването на търговската сделка между ЕС и САЩ, Орбан побърза да обвини председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, заявявайки, че Тръмп я е „изял за закуска“. Но още през април кметът на унгарския град Дьор, чийто икономически растеж е тясно свързан с автомобилното производство, предупреди за възможни съкращения и уволнения.
За града, в който се намират редица глобални марки и повече от десет доставчици на автомобилни компоненти, включително Nemak, новите мита са катастрофа. Германският производител Volkswagen, един от най-големите работодатели в Унгария, осигурява поминъка на над 12 000 души. Основният му завод в Дьор произвежда и автомобили под марката Audi, предназначени директно за американския пазар.
Унгарското правителство заяви, че все още оценява ефекта от новите мита, като заяви, че предстоящи търговски сделки с Вашингтон може да смекчат негативите от политиката „Америка на първо място“.
Трудни компромиси
Още предизвикателства очакват Унгария и Словакия, предупреждава базираният в Брюксел геополитически анализатор Ботонд Феледи.
„Когато става въпрос за договаряне в Европа, Тръмп вече дава приоритет на по-влиятелни геополитически фигури — основната възможност за по-малки страни като Словакия и Унгария е да се обединят с други“, каза той.
Според него обаче „агресивната реторика“ и протекционистките политики, възприети от двете страни през последните месеци по примера на Тръмп, са ги изолирали от останалите членове на ЕС и правят компромисите още по-трудни.
Ситуацията е особено деликатна за Орбан, чийто 15-годишен режим е под нарастващ натиск от бившия му съветник и настоящ съперник Петер Мадяр, преди изборите, насрочени за следващата пролет.
„Недоволството от стандарта на живот кара избирателите да бъдат по-критични, което се отразява и на рейтинга на управляващите партии“, обясни икономистът Золтан Погатса. Той уточни, че „Унгария е в състояние на почти постоянна стагнация от години“.
Икономическият „летящ старт“ за 2024 г., с който се хвалеше Орбан, не се състоя – правителството вече понижи прогнозата си за растеж от първоначалните 3.4% до едва 1%.
„Досега вторият мандат на Тръмп оказва влияние върху унгарската икономика само чрез митническата си политика – и то негативно“, допълни Погатса.
В завода на Nemak последвалата предупредителна стачка доведе до обещание от страна на ръководството да въведе ред в непредвидимите работни графици, предизвикани от промените в търговските отношения. Ласло ги описва като „нездравословни и непоносими“. Те водят до ситуация, в която „семейният и личният живот стават несъвместими с работата“. | БГНЕС, АФП