Германският автомобилен гигант Фолксваген обяви, че наложените от президента на САЩ Доналд Тръмп мита са му стрували 1,3 милиарда евро през първата половина на годината, като отчете спад в печалбата.
Общата нетна печалба е спаднала с 38,5% на годишна база през периода, достигайки 7,28 милиарда евро, предаде АФП.
По-високите продажби на електромобили с по-ниска печалба, както и разходите за преструктуриране, са повлияли на резултата в допълнение към митата, заявиха от Фолксваген.
Финансовият директор Арно Антлиц заяви, че компанията все пак е „на прав път“ и че резултатите са „в горната граница на очакванията“, ако се изключат митата и разходите за преструктуриране.
През декември миналата година компанията сключи безпрецедентно споразумение със синдикатите за съкращаване на 35 000 работни места в Германия до 2030 г. като част от плановете за спестяване на 15 млрд. евро годишно.
Групата, обединяваща 10 марки автомобили, също така намали прогнозите си за приходите и печалбата, като предупреди за „политическа несигурност и увеличени бариери пред търговията“ за останалата част от годината.
Сега тя прогнозира печалба за годината между 4 и 5%, което е понижение от предишните 5,5 до 6,5%, възлизащи на милиарди евро за компанията.
Прогнозата предполага, че в най-добрия случай САЩ ще продължат да налагат мита от 10% върху вноса на автомобили, а в най-лошия случай ще се придържат към сегашната ставка от 27,5%, съобщи Фолксваген.
Предишните прогнози на компанията, публикувани през април, малко след влизането в сила на новите мита в САЩ, не вземаха предвид увеличените ставки.
Продажбите по обем в Северна Америка са спаднали с 16% „главно поради митата“ през първата половина на годината, въпреки че в световен мащаб са отбелязали леко повишение, заяви автомобилния гигант.
През април Тръмп наложи допълнителен 25-процентен данък върху вноса на автомобили като част от агресивната търговска политика, която според него ще спомогне за стимулиране на производството в САЩ.
Това засегна европейските автомобилни производители. Френската група Стелантис, чиито марки включват Джип, Ситроен и Фиат, съобщи, че продажбите на автомобили в Северна Америка по обем са спаднали с 25% през второто тримесечие на годината.
Дипломати от САЩ и ЕС в момента водят преговори преди крайния срок, определен от Тръмп, като републиканецът заплашва с общо мито от 30% след 1 август, ако не бъде постигнато споразумение. | БГНЕС