Родителите да разговарят вкъщи повече с децата си, да наблюдават как се развиват и кои са силните им страни, да ги мотивират да се развиват.
Учителите, когато видят, че едно дете е силно в нещо, да му подадат ръка да надгражда и да се развива в тази посока, а не да бъде отличник по всичко.
Колкото по-рано децата разберат какво искат да работят, толкова по-добре за тях.
Това заяви в интервю за БГНЕС Катина Стойчева, координатор на Фондация „За добрите примери в бизнеса“ и организатор на Форума за професионална ориентация „Какъв да стана, когато порасна“.
С нея разговаряме за форума, който ще продължи да се разширява, както и защо е важна професионалната ориентация на децата от ранна възраст.
„Форумът, който организирахме миналата година за първи път – „Какъв да стана, когато порасна“, е част от това направление „Образование“, каза тя и добави, че идеята е да свържат бизнеса с образованието по най-лесния и достъпен начин.
Решават да заимстват идеята от един подобен форум в Малта. „Първата година, разбира се, имаше малко по-малък интерес. Тази година имаше по-голям интерес, но се оказа много полезно както за учениците, така и за родителите, но и за бизнеса“, заяви Стойчева.
„Какъв да стана, когато порасна“ се различава от всички останали кариерни форуми. „Той не е да поканим фирмите да търсят хора да отидат да работят при тях, а по-скоро да представят професиите с негативите, с плюсовете, да отговарят на децата, на техните въпроси, защото понякога ние дори не се сещаме какво ги интересува тях“, поясни Стойчева.
Според нея е важно професионалната ориентация да започне от най-ранна възраст, защото най-общо казано „иначе хората си губят времето“.
„Децата наистина не са ориентирани. В семейството, в по-широкия кръг приятели те виждат някакви професии, но не могат да бъдат запознати с всички. Още повече, че светът толкова бързо се развива, изникват нови и нови професии, просто животът ги създава непрекъснато, ежедневно и самите деца се променят“, отбеляза тя.
Стойчева обърна внимание, че днес децата не мечтаят за това, за което сме мечтали ние, когато сме били на тяхната възраст. Напротив, те имат други изисквания към живота, други мечти. „Колкото по-рано разберат какво искат да работят, толкова по-добре за тях, за да изберат какво трябва да учат, а не да учат нещо, за което после ще кажат – за какво ми беше това, аз не искам да го работя, не е за мен“, подчерта тя.
Общите впечатления от Форума „Какъв да стана, когато порасна“, който представлява изложение на професии, са, че тийнейджърите най-често са задавали въпроси относно реализация, излизане в чужбина и пр., противно на очакванията, че основното питане ще е за заплащането.
„Впечатление ми правят, че искат повече свобода в професиите, свобода на работното време, свобода на това да можеш да работиш от всички точки, да пътуваш. Други неща ги вълнуват, не единствено парите“, отбеляза Стойчева.
Това, разбира се, не изключва въпроса за парите, но реализацията и свободата в професията, която ще упражняват един ден, са били водещи.
На фона на държавните зрелостни изпити и знаят ли какво ще правят младежите след като напуснат училище, Стойчева сподели, че има близки, чиито деца сега ще завършват, и вижда, че на децата им е трудно да се ориентират.
Наскоро тя е разговаряла с момиче, което има бал тази година. Попитала момичето дали е избрало какво иска да прави след завършване на училище и отговорът бил: „Не знам, колебая се, не мога да реша.“
Съветът, който Стойчева дава на момичето, е да помисли какво иска да работи и тогава да помисли какво иска да учи. „Защо ще отидеш да учиш нещо, което няма да ти трябва в работата“, казала още тя.
Стойчева е категорична, че трябва да създадем на децата правилната подредба как да избират образованието си – първо да решат какво искат да работят, да разберат това за тях ли е, за техния характер, за техните умения, капацитетът им дали позволява всичко това.
„Тук много важно е да помогнат родителите, да ориентират децата, да подсилят талантите им през годините“, заяви тя и добави, че ролята на учителите също е много важна.
Ако едно дете е добро по математика, а по български език не е, то учителите следва да го насочат да избере нещо, където ще му е нужна математика. „И тогава, всъщност, да изберат последващото образование. Това ще е по-лесно и по-спокойни ще се чувстват и те“, каза още Стойчева.
На въпроса на какво се дължи това, че младежи на по 18 – 19-годишна възраст не знаят с какво искат да се занимават, тя отговори, че причините са много, но водеща е, че те са претрупани с информация.
„Не знаят как да боравят с тази информация, не могат да отсяват нужното, няма кой да им помогне в тази ориентация. Ако семейството не се заеме с тази задача, моите наблюдения са, че училището почти е избягало от тази роля“, сподели Стойчева, като отбеляза, че за щастие съществуват центрове за професионална и кариерна ориентация, към които децата се обръщат, където чрез конкретни тестове се определят силните и слабите им страни.
Именно Центърът за професионална ориентация е партньор на форума.
„Такива неща помагат, просто родителите трябва в по-ранна възраст да започнат да насочват децата. Но не това, което те си мислят, че е перспективно като професия. По-скоро да изберат това, което на детето ще му е добре, ще се чувства добре, ще си развива талантите, ще си развива способностите и уменията в тази посока“, посъветва Стойчева.
Стойчева посочи, че много малко хора работят наистина това, което им харесва. „А какво по-хубаво от това да работиш нещо, което наистина ти доставя удоволствие, което те кара да се развиваш не само професионално, но и като личност“, заяви още тя.
Децата търсят по-нови и по-интересни професии. „Доста по-разнообразно е сега. Търсят се много нови и интересни специалности. Още повече, че много млади хора се насочват към предприемачество, те не избират да се развиват в някаква професия конкретна, а предприемат някакъв бизнес“, коментира Стойчева.
Връзката образованието – бизнеса тя определи като изключително важна, именно затова работят с различни университети, сред които УНСС и Техническия университет (ТУ).
Форумът „Какъв да стана, когато порасна“ ще продължи да се развива. „Ще променим някои неща. Направихме си своите оценки, анализ на това, което беше миналата година и тази година. Имаме какво да надградим, да променим, разширяваме екипа, който ще работи за този форум“, съобщи Стойчева и обясни, че разширяват партньорствата си.
Стойчева призова родителите да разговарят повече с децата си вкъщи, не просто да ги питат какво искат, а да наблюдават децата как се развиват, какви са силните им страни, да ги мотивират да ги развиват. „Добре е учителите, когато видят в едно дете, че то е силно в нещо, да го подкрепят, да го мотивират, да му подадат ръка да надгражда и да се развива в тази посока, а не да бъде отличник по всичко“, заключи тя. /БГНЕС