Катастрофата с Air India – ново изпитание за ръководството на Boeing

Акциите на американския авиогигант се сринаха с почти 5% след трагедията, която напомни за катастрофите със самолети MAX.

 

Опустошителната катастрофа на самолет на Air India заплашва да въвлече Boeing в нова вълна от затруднения, точно в момент, когато компанията започна да показва признаци на възстановяване под новото си ръководство.

Акциите на американския авиопроизводител се сринаха с почти 5%, след като папата, крал Чарлз и президентът на Индия изразиха съболезнования във връзка с инцидента с Boeing 787 Dreamliner, превозващ 242 души.

„Изказваме най-искрените си съболезнования на близките на пътниците и екипажа на полет 171 на Air India, както и на всички засегнати в Ахмедабад“, заяви изпълнителният директор на Boeing Кели Ортбърг. Той е уверил ръководителя на Air India в пълната подкрепа на компанията по време на разследването.

Катастрофата, първата с фатален изход, включваща самолет от модела 787, се случи точно преди Ортбърг и други лидери в бранша да се съберат на авиосалона в Париж, който започва следващата седмица на летище Бурже.

Преди инцидента основните теми на изложението се очакваше да бъдат влиянието на търговските напрежения върху сектора, новите авангардни технологии в авиацията и перспективите за преодоляване на проблемите във веригите за доставки, които забавиха производството както на Boeing, така и на Airbus. Но след катастрофата е ясно, че вниманието ще бъде насочено именно към трагедията, както и от свързаните с нея догадки и тревоги.

„След седмица вероятно ще има една или две основни работни хипотези за случилото се, които ще се обсъждат както от специалистите на изложението, така и от широката публика“, обясни анализаторът от Morningstar Никълъс Оуенс.

Какви ще бъдат дългосрочните последствия за Boeing предстои да видим, но според Оуенс е твърде възможно компанията да обяви нови поръчки за Dreamliner в Париж.

„Изключително малко вероятно е да се стигне до заключение, че става дума за системен проблем със самолета или двигателя“, добави той.

Разлики от катастрофите с MAX

Полет 171 на Air India е подал сигнал за бедствие и се е разбил „веднага след излитане“, съобщи индийската дирекция за гражданска авиация. Разследващи екипи от Великобритания и САЩ вече пътуват към Западна Индия, за да започнат проверка на данните от полетния записвач, техническата поддръжка и подготовката на екипажа.

„При международни инциденти съответната държава води разследването“, уточни Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA).

Самолетът е доставен на Air India през 2014 г. и е имал над 41 000 часа полет, сочат данни на консултантската фирма Cirium. Това рязко отличава настоящата трагедия от двете катастрофи с Boeing 737 MAX през 2018 и 2019 г., които включваха почти нови самолети с конструктивен дефект в системата за управление (MCAS), довел до фатални грешки.

Катастрофите с MAX поставиха Boeing в дългогодишна криза, допълнително утежнена от нови проблеми със сигурността през 2024 г. Компанията отчита годишни загуби вече шеста поредна година.

След влизането на Dreamliner в експлоатация през 2011 г., Boeing е извършвал множество корекции, главно свързани с производствени дефекти. Моделът беше обект и на остри критики по време на изслушване в Сената на САЩ през април 2024 г., когато вътрешен информатор свидетелства, че е бил подложен на репресии след като сигнализирал за сериозни проблеми в сглобяването на 787 и 777.

Адвокатите на подалия сигнала Сам Салепур призоваха FAA да публикува резултатите от своето разследване.

„FAA трябва да увери обществото, че Boeing 787 е безопасен“, заяви адвокат Лиза Банкс.

„Макар причините за днешната трагедия с Air India да се изясняват в следващите месеци или дори години, знаем, че в момента има важен доклад за 787, който чака одобрение в FAA и трябва да бъде оповестен“, допълни тя.

На 29 май Ортбърг каза на финансова конференция, че последното одобрение от американските власти за увеличаване на производството на 787 е „важен етап“ във възстановяването на Boeing.

След като се премести в Сиатъл, за да бъде по-близо до производствените мощности, Ортбърг беше приветстван от авиационната общност за справянето с тежка стачка и за участието си в делегацията на президента Тръмп в Близкия изток.

„Няма индикации за конструктивен дефект в модела 787“, подчерта Ричард Абоулафия, директор в консултантската компания AeroDynamic Advisory.

„Разбира се, страхът е неизбежен“, каза още той по отношение реакцията на фондовия пазар.

„Това е трагедия, но е малко вероятно да промени възприятието за 787, защото досега няма никакви доказателства за системен проблем, а машината има отличен досегашен опит“, допълни Абоулафия.

Според Briefing.com, инцидентът е „още един сериозен удар по репутацията на Boeing в острата конкуренция с Airbus, която вече пет поредни години има повече поръчки и може допълнително да подкопае доверието на инвеститори и клиенти в способността на компанията да доставя безопасни и надеждни самолети“. | БГНЕС, АФП

Последвайте ни и в google news бутон