Сега една австралийска фирма твърди, че може да помогне, тъй като в Германия има рафинерия, която ще извлича търсения минерал от солена подземна вода дълбоко под град близо до френската граница.
Vulcan Energy твърди, че новият ѝ завод западно от Франкфурт, който сега е в пилотна фаза, планира скоро да произвежда литий за батерии, използвани от автомобилни производители, включително „Фолксваген“ и „Рено“.
Излишната топлина от източника на геотермална вода на около два километра под долината на река Рейн ще помага за отоплението на домовете в местната общност, казва компанията.
Германската рафинерия „е наистина важна част от критичната суровинна независимост на Европа“, заяви пред АФП Франсис Уедин, старши изпълнителен директор на Vulcan Energy.
Засега секторът на литиевите батерии в Европа се бори да се утвърди точно в момент, когато регионалното търсене на електромобили се забавя.
Vulcan Energy се надява, че в крайна сметка ще подпомогне развитието на зараждащата се европейска индустрия за производство на сребристия бял метал, който е ключов компонент в литиево-йонните батерии, широко използвани в електромобилите.
Търговското производство е планирано да започне през 2027 г., като процесът ще бъде субсидиран от германското правителство в размер на 100 млн. евро.
С напредването на часовника към крайния срок на Европейския съюз за постепенно прекратяване на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г., производителите на автомобили бързат да си осигурят доставки на литий.
ЕС също така иска да намали зависимостта си от чужди държави по отношение на доставките на минерали, които са от жизненоважно значение за прехода към зелена енергия - особено от Китай, който играе доминираща роля в добива и рафинирането на много суровини.
Въглеродно неутрален процес
Понастоящем съществуват два основни метода за извличане на литий.
60% от него се извличат от скали, а останалата част се добива чрез изпаряване на разсол или солена вода - техника, която използва по-малко енергия, но е по-бавна и консумира повече вода.
Подходът на Vulcan Energy е подобен на втория метод, като соленият разтвор се взема от геотермални резервоари под град Ландау, разположен близо до френската граница.
С помощта на електролиза и кристализация материалът се преработва в завода във Франкфурт в литиев хидроксид - суровината, която се използва в батериите.
В подкрепа на екологичните си качества фирмата заявява, че процесът на производство на литий е въглеродно неутрален.
Когато горещата вода се изпомпва на повърхността от подземните резервоари, топлината и енергията се използват от местната общност.
„Тъй като топлината се намира в подпочвените слоеве, в соления разтвор, можете да произвеждате действително на много ниска цена“, каза Уедин. „Затова смятаме, че можем да победим Китай по отношение на разходите и въглеродния отпечатък.“
Китай е третият по големина производител на литий в света, след Австралия и Чили.
Целта е от 2027 г. нататък във Франкфурт да се произвеждат около 24 000 тона литиев хидроксид годишно - достатъчно за половин милион автомобилни батерии, според Уедин.
Засега лъвският пай от производството на батерии се извършва извън Европа, най-вече в Китай.
Проблеми с батериите в Европа
За да изгради европейски капацитет, Vulcan Energy не е единствената компания, която създава литиева рафинерия в Германия.
Конкурентът AMG Lithium отвори своя собствена в източната част на страната през септември и планира годишно производство от 20 000 тона, въпреки че внася суровините си от Бразилия.
ЕС се стреми да гарантира, че 40 % от критичните минерали се рафинират в рамките на блока, и предприе стъпки за постигането на тази цел.
Тази година Брюксел подписа споразумение със Сърбия, в което се гарантира, че целият литий, добит в страната, ще бъде предназначен за употреба само в Европа.
Общо 28 проекта за добив или рафиниране на литий са в процес на подготовка в блока и ако започнат да функционират успешно, ще позволят на Европа да задоволи половината от нуждите си от литий до 2030 г.
Нито един от тях обаче все още не е преминал пилотната фаза, а неотдавнашният спад на световните цени на лития обезкуражи инвестициите и доведе до забавяне на някои проекти.
Привържениците на чистия транспорт предупреждават, че осигуряването на сигурни доставки на литий е само малка стъпка и че трябва да се направи много повече, преди Европа да стане независима в производството на батерии. | БГНЕС
----------
Леа Пернел, АФП