По актуални данни на Съюза на пивоварите в България през най-активните за бранша месеци от юни, юли и август, у нас се произвеждат над 170 млн. литра бира и се продават 175 млн. литра. Всеки зает в пивоварния бранш в този период ,,произвежда“ 888 литра дневно (или 80 000 л. бира за трите месеца). За първите 6 месеца приходите от бирените компании за бюджета от акцизи и ДДС са над 64 млн. лв., а реализираните иновативни проекти - за 32 млн. лева. Благодарение на зелените решения, в сравнение с 2020 г. днес за производството на един литър бира разходът на електроенергия е намалял с 40 на сто, а на вода – три пъти. Напълно се пречистват и отпадните производствени води. Консуматорите все повече предпочитат бирата да не е в ПЕТ бутилки и техният пазарен дял вече е редуциран с 13% спрямо 2020 г. Общо въглеродните емисии на пивоварните компании също бележат намаление от 30 на сто.
И тази година честотата на консумация на пенливата напитка у нас продължава да е устойчива, независимо че биреният пазар има лек спад в сравнение със същия период на 2024 г. Според традиционното лятно проучване на Ипсос, проведено по поръчка на СПБ, 75% от сънародниците ни пият бира поне веднъж месечно, а 57 на сто - поне веднъж седмично. На месечна база българите консумират кехлибареното питие 9 пъти. Най-лоялните почитатели на бирата, които надигат халбите поне 11 пъти месечно, са от възрастовите групи 30 – 39 и 40 – 49 години. 42% от сънародниците ни са убедени, че бирата е подходяща за тях напитка. На същото мнение са и 64 на сто от активните консуматори на пиво, които поне веднъж седмично пият бира.
Безалкохолното пиво продължава да е все по-популярно както на европейско, така и на национално ниво. През миналата година всяка 15-а продадена бира в ЕС е безалкохолна. И въпреки че България е далече от тези количества, продажбите на бира с 0% алкохол бележат ръст. Данните на Ипсос показват, че 22% от българите считат, че безалкохолната бира е модерна напитка, а за 33 на сто от дамите тя е подходящо питие. През първите шест месеца на тази година у нас са изпити над 3 млн. литра безалкохолно пиво. Тези тенденции се дължат най-вече на предпочитанията на активните хора, които търсят балансиран и здравословен начин на живот.
С интересна еко насоченост са и данните на Ипсос, свързани със значимия за цялото ни общество проект за въвеждане на депозитна система за обратно връщане на опаковки от напитки. Чрез тази система всеки ще може да върне в големите магазини или в кварталните бакалии празните кенчета и бутилки от бира, безалкохолни напитки, бутилирани води и сайдер. За целта ще му бъде върната сумата на депозита, която потребителят вече е заплатил, когато е купил съответната напитка. По този начин хората ще бъдат стимулирани да връщат амбалажа и да опазват по-добре природата.
Според проучването на Ипсос, 61% от българите са чували/знаят за депозитната система, а 90% имат позитивна нагласа да връщат опаковките (въпросникът съдържа обяснение за депозитна система). 66% от всички анкетирани дори декларират изключително одобрение и са силно мотивирани да връщат амбалажа в депозитната система. При жените тази нагласа важи за 70% от респондентите, а при мъжете - за 63%. Най-силно депозитната система се подкрепя от хората на възраст 50-59 г. и 30 – 39 г. Най-много знаят за нея жителите на големите градове с население над 100 000 души – 72%. В София това важи за 63% от населението на столицата.
,,Депозитните системи вече са задължителни за всички страни на ЕС, а в 15 от тях вече действат такива. България има уникалния шанс да изгради своята система, стъпвайки на най-успешните от тези практики. Водещи в този процес навсякъде са бирената и безалкохолната индустрия, които са задължени да изпълняват редица законово определени цели за разделно събиране и влагане на рециклиран материал в ПЕТ бутилките.“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ. Тя допълва, че за съжаление се появяват все повече индикации, че у нас е възможно тази система да се управлява от държавно предприятие, какъвто модел има само и единствено в Хърватия и то преди страната да стане член на ЕС.
Съюзът на пивоварите в България е представителната организация на производителите на бира, малц и хмел в страната. Членове на сдружението са: ”Болярка - ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД, „Ломско пиво” АД, „Доровски инвест“ ООД. Общо те произвеждат 99% от пивото в страната. І БГНЕС