Европейската автомобилна индустрия се бори с редица трудности, което доведе до рекордно ниски пазарни оценки на водещи производители като BMW AG, Mercedes-Benz AG, Porsche, Stellantis, Renault и Volkswagen, съобщи „Евронюз“.
Тези компании са изправени пред сериозни предизвикателства - от отслабване на търсенето на ключови пазари като Китай до засилване на конкуренцията в областта на електрическите превозни средства, което подкопава доверието на инвеститорите.
Предупреждение за печалбата на BMW: Повратна точка
На 10 септември акциите на BMW AG поевтиняха с 11,2%, което е най-големият еднодневен спад на компанията от март 2020 г. насам. Драматичната разпродажба последва низходящото преразглеждане на прогнозата на BMW за 2024 г., като компанията намали прогнозата си за маржа на печалбата от продажби на автомобили до 6-7%, в сравнение с предишната си оценка от 8-10%.
Това понижение до голяма степен се дължи на слабото търсене в Китай, един от най-важните пазари на BMW.
Сега акциите на BMW се търгуват на цена, която е само четири пъти по-висока от прогнозната им 12-месечна печалба.
Пазарната капитализация (43,8 млрд. евро) е почти равна на отчетените нетни парични средства за автомобилната индустрия (43,2 млрд. евро) в края на първата половина на 2024 г., което подчертава мрачната перспектива на пазара за бъдещия растеж на компанията.
Оценката на европейските автомобилни производители достигна нива, подобни на кризисните
Този спад в оценката не е характерен само за BMW. 5 от шестте големи европейски автомобилни производители отбелязаха рязък спад на цените на акциите си през 2023 г. Най-силно засегнати бяха Stellantis и BMW, които загубиха повече от 30% от пазарната си стойност.
„Рено“ е изключение, като отбелязва скромно повишение от 3% от началото на годината, въпреки че оценката му остава слаба, в съответствие с останалата част от сектора.
„Порше“ е единствената компания, която показва двуцифрено съотношение цена/печалба, но дори и то е под средното за историята.
Volkswagen, който неотдавна намали производството си в Германия, отбелязвайки първото затваряне на заводите си в страната от 1938 г. насам, сега се търгува при едва три пъти по-висока цена от очакваната печалба, което е най-ниската стойност в историята му.
Общата пазарна оценка на шестте най-големи автомобилни производители в Европа възлиза на около 260 млрд. евро, което е по-малко от половината от пазарната стойност на Tesla.
Спад на продажбите в Европа
Продажбите на нови автомобили в цяла Европа също са се понижили.
Според Джордж Галиърс, анализатор в Goldman Sachs, продажбите през август на ключови пазари като Франция, Германия, Италия и Испания са отбелязали двуцифрен спад на годишна база, като са коригирани с дните за продажба.
Годишният показател на продажбите (ГПП) за тези 4 държави е спаднал с 16,7%, което отразява трудната макроикономическа среда в Европа.
„Смятаме, че видимостта остава ниска поради политическата и макроикономическата несигурност. Продажбите на електрически превозни средства с акумулаторни батерии останаха под натиск, като отбелязаха големи спадове“, пише Галиърс.
По-широкият европейски автомобилен пазар е обременен от политическата несигурност, растящата инфлация и по-високите лихвени проценти, които се отразяват на потребителските разходи.
Освен това продажбите на електромобили, които някога бяха светъл лъч, сега са изправени пред препятствия поради високите покупни цени и по-бързата амортизация в сравнение с традиционните автомобили с двигател с вътрешно горене.
Намаляваща конкурентоспособност на Германия
Германската автомобилна индустрия, която е гръбнакът на европейския автомобилен пазар, е особено силно засегната от външната конкуренция.
Д-р Сайръс де ла Рубия, главен икономист в Хамбургската търговска банка, изтъкна основните предизвикателства пред германските производители на автомобили:
„Най-значимият фактор, който оказва влияние върху германския производствен сектор, е нарастващата загуба на световен пазарен дял на германските производители на автомобили и машини от конкурентите в Китай. За съжаление този проблем ще се запази“, твърди Рубия.
Всички европейски производители на автомобили отбелязват спад на пазарните си дялове при електрическите превозни средства с батерии през 2024 г., както показва последният доклад на Bank of America Global EV Tracker.
Пазарният дял на Stellantis е спаднал от 4% преди година до 2,7% през юли, а Volkswagen е намалял до 6,6% от 7,5%, докато делът на Mercedes-Benz се е свил до едва 1,9%.
По-високи разходи, забавящи приемането на електрически превозни средства
Едно от значителните предизвикателства пред европейската автомобилна индустрия е високата цена на електромобилите в сравнение с автомобилите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ).
Въпреки че предлагат по-ниски експлоатационни разходи, първоначалната покупна цена на електрическите превозни средства с батерии остава с около 20 % по-висока от тази на техните аналози с ДВГ на големи пазари като Германия и Франция, дори и след държавните субсидии.
Тази по-висока цена, както и бързият напредък в технологиите за електромобили, водят до по-бързо амортизиране на по-старите модели, което допълнително възпрепятства широкото разпространение на електромобилите.
Тъй като Европа се бори с макроикономическата несигурност и ожесточената конкуренция от Азия, нейните производители на автомобили са изправени пред трудна битка за възвръщане на доверието на пазара. | БГНЕС