Почти всички адвокатски колегии в страната, включително най-голямата Софийска адвокатска колегия, чрез органите си за управление взеха решение за пълно преустановяване на работа с Националното бюро за правна помощ (НБПП) от 01. 06.2025г.
Тази позиция е изразена от председателите на двадесет и една адвокатски колегии от цялата страна – АК Благоевград, АК Бургас, АК Варна, АК Видин, АК Враца, АК Габрово, АК Кърджали, АК Кюстендил, АК Ловеч, АК Пазарджик, АК Перник, АК Плевен, АК Силистра, АК Сливен, АК Смолян, Софийската адвокатска колегия, АК Русе, АК Търговище, АК Хасково, АК Шумен, АК Ямбол, до министъра на правосъдието, министъра на финансите и Националното бюро за правна помощ.
Тези мерки се налагат, поради ниското заплащане на адвокатския труд в системата на правната помощ и липсата на държавна политика за подобряване достъпа до съд.
Органите на държавната власт не зачитат адвокатурата като равностоен партньор в предоставянето на правна помощ и протестът ще продължи до удовлетворяване на исканията, посочени в Позицията от 30.04.2025г., отправена от председателите на двадесет и една адвокатски колегии в страната и предприемане на спешни мерки и ефективното им изпълнение по отношение няколко насоки:
1. Издаване на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за заплащане на правната помощ, в съответствие с проекта, който още през 2024 г. беше предложен на Министерството на правосъдието.
2. Увеличаване на бюджета за правна помощ и възнагражденията по Наредбата за заплащане на правната помощ поне двойно (със 100%) с ефект от началото на 2026 г.
3. Предвиждане на достатъчно по размер разходно перо в бюджета на съдебната власт за възнаграждения на особени представители, платими от бюджета на съда с цел обезпечаване на справедливи възнаграждения на адвокатите, определени за особени представители по дела, които да съответстват на пазарните такива.
Следва да се формира работна група, която да подготви програма за реформи в правната помощ и подобряване на условията за работа на адвокатите за периода 2026-2030г., като определяне на механизъм за актуализиране на заплащането и иницииране на законодателни промени за облекчаване условията на работа на адвокатите по линия на правната помощ.
Смисълът на института на особения представител, както и на безплатното процесуално представителство, е да се осигури реална защита на интересите на лицата от квалифицирани професионалисти, за да се гарантира реален достъп до съд, съгласно чл. 6 от ЕКПЧ.
Гаранциите, че адвокатите ще получат адекватно, справедливо и достойно възнаграждение за своя труд, на практика гарантират изпълнението на позитивното задължение на държавата да осигури справедлив процес за лицата, които се нуждаят от защита на правата и интересите си.
В случай, че не бъдат определени служебни защитници и адвокати особени представители в неотложни случаи, като делата, свързани с домашно насилие, процесуално представителство на малолетни и непълнолетни лица, неотложни случаи посочени чл. 28 ЗПП - по дела за мерки за процесуална принуда и разпити пред съдия в досъдебното производство, както и при бързо производство по Наказателно-процесуалния кодекс и при производство по Закона за здравето, по Закона за закрила на детето и по Закона за МВР, отговорността ще тежи върху Българската държава.
Налице е трайна тенденция за произволно драстично намаляване на присъжданите адвокатски възнаграждения от съдебните състави, които не съответстват на пазарните цени на труда, нито са достойни за труда, който се полага от адвокатите при защита на правата и интересите на техните клиенти. Тази тенденция продължава, независимо от приемането на изменения в Наредба № 1/2004 г. за възнаграждения за адвокатската работа, което налага неотложни действия и мерки, предприети от Адвокатските съвети. І БГНЕС
--------
Адв. Петя Белелиева, Софийска адвокатска колегия. Анализът е написан специално за БГНЕС