Японска компания прекрати мисията си до Луната след предполагаемо катастрофално кацане

Контролният център на мисията потвърди, че позицията на кацащия апарат е "почти вертикална", но след това връзката беше загубена, а настроението в прякото предаване от контролния център на мисията стана мрачно.

 

Надеждите на Япония да осъществи първото меко кацане на Луната от частна компания бяха разбити, когато мисията беше прекратена след предполагаемо катастрофално кацане, съобщи стартиращата компания.

Базираната в Токио "ispace" се надяваше да влезе в историята като третата частна компания – и първата извън САЩ – която ще осъществи контролирано кацане на лунната повърхност.

Но "въз основа на наличните данни... понастоящем се предполага, че кацащият апарат вероятно е извършил твърдо кацане", заяви стартиращата компания.

"Малко вероятно е комуникацията с кацащия апарат да бъде възстановена", затова "беше решено да се прекрати мисията", посочи ispace в изявление.

Неуспехът идва две години след като предишна мисия завърши с катастрофа.

Безпилотният космически кораб "Resilience" на компанията започна своето трудно последно спускане и "успешно задейства главния си двигател, както беше планирано, за да започне забавяне", обяви ispace.

Контролният център на мисията потвърди, че позицията на кацащия апарат е "почти вертикална", но след това връзката беше загубена, а настроението в прякото предаване от контролния център на мисията стана мрачно.

Технически проблеми означаваха, че "кацащият апарат не е успял да забави достатъчно, за да достигне необходимата скорост за планираното кацане на Луната", каза ispace.

 

Високопрофилни товари
Досега само пет държави са постигнали меко кацане на Луната: Съветският съюз, Съединените щати, Китай, Индия и най-наскоро Япония.

Сега частни компании се включват в надпреварата, обещавайки по-евтин и по-чест достъп до космоса.

На борда на кацащия апарат "Resilience" имаше няколко високопрофилни товари.

Те включваха "Tenacious", микро роувър, произведен в Люксембург; електролизер за разделяне на молекулите на водород и кислород; експеримент за производство на храна; и сонда за измерване на радиацията в дълбокия космос.

Роувърът носеше и "Moonhouse" – макет на къща, проектирана от шведския художник Mikael Genberg.

"Взимам на сериозно факта, че вторият опит за кацане се провали", каза пред репортери главният изпълнителен директор Такеши Хакамада.

"Но най-важното е да използваме този резултат" за бъдещи мисии, добави той, описвайки "силната воля да продължим напред, въпреки че трябва да анализираме внимателно какво се случи".

Миналата година базираната в Хюстън компания "Intuitive Machines" стана първото частно предприятие, достигнало Луната.

Въпреки че безпилотният кацателен модул се приземи под странен ъгъл, той все пак успя да завърши тестовете и да предаде снимки.

След това, през март тази година, "Blue Ghost" на "Firefly Aerospace" – изстрелян с ракетата "SpaceX", както и "Resilience" на "ispace" – успешно се приземи на Луната.

 

Никога не се отказвай
Настроението преди опита беше празнично, като американският клон на "ispace" във Вашингтон организира парти за гледане на събитието.

След като бе загубена връзка, коментаторите на живото предаване на "ispace" се сбогуваха с посланието: "Никога не се отказвайте от лунната мисия".

Мисията имаше за цел да събере две проби от лунната почва и да ги продаде на НАСА за 5000 долара.

Въпреки че пробите ще останат на Луната, символичната сделка има за цел да засили позицията на САЩ, че търговската дейност – макар и без суверенни претенции – трябва да бъде разрешена на небесните тела.

Кацането на Луната е изключително трудно, тъй като космическите кораби трябва да разчитат на прецизно контролирано изгаряне на двигателите, за да забавят спускането си над коварния терен.

Вторият опит на "Intuitive Machines" за кацане на Луната завърши с разочарование в края на март.

Космическият кораб "Athena", проектиран да кацне на място, наречено платото Монс Мутон – по-близо до южния полюс на Луната от всяка предишна мисия – се преобърна и не успя да презареди батериите си, захранвани от слънчева енергия. |БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон