Посланичката на Русия Митрофанова бе изгонена от изложба в Националната галерия

При пристигането на посланичката присъстващите започнаха да скандират "Тук не е Москва".

Руската посланичка в България Елеонора Митрофанова бе изгонена при откриването на "Герила гърлс" - Изкуството да си непослушна в Националната галерия "Квадрат 500".

При пристигането на Митрофанова присъстващите на изложбата започнаха да скандират "Тук не е Москва", "Тук е Европа", "Слава на Украйна“, "Убиец". Митрофанова на няколко пъти отговори на руски език.

Изложбата показва за първи път в България изкуството на Герила Гърлс (Guerrilla Girls) – емблематични плакати, видеоклипове и инсталации от постоянните колекции на най-значимите музеи в света (МоМА, Тейт Модърн, Центъра „Жорж Помпиду”). Включен е и легендарният плакат „Трябва ли жените да са голи, за да влязат в музея Метрополитън?“, който провокира публиката през 1989 с пояснението, че по-малко от 5% от художниците в модерното изкуство са жени, но 85% от голите тела са женски.

Проследява се 40-годишната история на групата – от създаването й през 1980-те в Ню Йорк до днешните интервенции, лекции и пърформанси, които отправят критика към неравенството в изкуството, културата и обществото, чрез новаторски подход, съчетаващ изкуство, хумор и социална критика.

Две от основателките на групата – известни с псевдонимите Фрида Кало и Кете Колвиц  изнесоха публична перформативна лекция. Този жанр е предпочитан и развит от тях, а събитието по повод първото им пристигане в България символично свързва софийската сцена с Ню Йорк, Лондон, Париж и Виена. Посетителите ще бъдат поканени да се включат активно, да изразят своето мнение и дори да „бъдат непослушни“, като сложат емблематичната маска на горила и поставят под въпрос наложените норми в света на изкуството и равния достъп до него.

Герила Гърлс, анонимната артистична група е основана в Ню Йорк през 1985, след акция, която критикува политиките на Музея за модерно изкуство (MoMA). Групата насочва вниманието си към половото и расовото неравенство в артистичната общност и обществото като цяло. Чрез плакати, книги, билбордове, лекции, интервюта, публични изяви и дигитални интервенции Герила Гърлс разобличават неравенствата, дискриминацията, корупцията и конфликтите на интереси в артистичните институции.

Герила Гърлс често използват хумор, за да направят сериозните си послания по-достъпни и въздействащи. Художничките са известни със своите „партизански“ тактики – като разлепване на плакати или организиране на неочаквани изложби, които провокират диалог и привличат вниманието към социални проблеми.

Анонимността на членовете на Герила Гърлс е ключова за тяхната идентичност. Те носят маски на горили, които символизират тяхната борба. За да осигурят индивидуалност в публичните си изяви, членовете използват псевдоними, вдъхновени от имената на известни художнички, писателки и активистки като Фрида Кало, Кете Колвиц и Гъртруд Стайн.  I БГНЕС 

Последвайте ни и в google news бутон