Норвежкият блек метъл печели място в залите на културата

Норвежката блек метъл музика се прочу първо с убийствата и палежите на църкви, но сега си спечели място в залите на културата с нова изложба в Националната библиотека на Осло.

"Bad Vibes" показва мрачния свят на музиката, която под разрушителната си външност крие съзерцателна, почти интелектуална страна.

Тя включва видеоклипове, пълни с голи тела и пламтящи кръстове, провокативна обложка на компактдиск, илюстрирана с овъглена църква и продавана със запалка, както и новинарски изрезки, описващи правните проблеми на жанра.

"Всичко тук е свързано с чувствата", обяснява кураторът на изложбата Томас Алкар под грохота от дрезгави крясъци на музикалния фон, съобщава АФП.

"Смисълът на съществуването на блек метъла не е да спи с момичета, а да гледа в бездната."

Блек метълът - поджанр на хеви метъла, се появява за първи път в конформистка и спокойна Норвегия в средата на 80-те години на миналия век, като се стилизира като отхвърляне на праволинейното общество в страната и завръщане към корените.

Текстовете изобилстват от скандинавска митология, история на викингите, популярни легенди и сатанизъм, а музиката е брутална и абразивна, умишлено създадена да звучи сурово и примитивно.

"Основното послание на блек метъла е, че мракът е нещо хубаво", казва Дан Еген, бивш професионален футболист, преквалифицирал се във философ.

Канибализъм

През последните четири десетилетия в малките градове на страната се появиха множество групи - аутсайдери, облечени колани с амуниции и гривни с шипове, с лица, изрисувани с боя за трупове.

Мирната Норвегия се превърна в дом на тежки групи като Mayhem, Darkthrone, Burzum, Satyricon, Immortal, Emperor и Dimmu Borgir.

Славата им се разраства отвъд границите на Норвегия, отчасти поради проблеми със закона.

През 1993 г., в момент, когато блек метъл сцената е обхваната от жестоки борби, басистът на блек метъла Варг Викернес намушка с нож вокалиста и китарист на Mayhem Ойстейн Аарсет.

През следващата година Викернес е осъден за убийството, както и за няколко църковни палежа.

Последните са имитирани от други членове на блек метъл групи, което превърна няколко вековни сгради в пепел.

"Една от основните причини, поради които норвежкият блек метъл стана толкова популярен, поне в чужбина, е това, което се случи през тези години", обяснява Алкар.

"Ето защо норвежкият блек метъл се смята за по-диаболичен от другите."

И все пак репутацията на жанра в чужбина, където групите понякога се възприемат като безмилостни "човекоядци на бебета", всъщност е резултат само от поведението на няколко радикални личности, казва Алкар.

"Истината е, че повечето от тях са просто нормални хора, които обичат да гледат състезания по ски, настанени в удобен фотьойл", каза кураторът.

"Те са професионални музиканти и семейни мъже, които просто са запалени по един много специфичен вид музика."

Парадокс

Но дали, като се има предвид противоречивият му характер, мястото на блек метъла, който е анти-истаблишмънт в своята същност, наистина е в почитаемата Национална библиотека на Норвегия?

"Това е своеобразен парадокс", признава Марте-Кине Санденген, която отговаря за експонатите в библиотеката.

"Но не можем да пренебрегнем факта, че норвежкият блек метъл е важна част от националното ни културно наследство."

"Един от аспектите на нашия мандат е да споделяме това наследство с обществеността - не само мейнстрийм културата като Ибсен, Хамсун и други големи автори, но и несъгласните гласове от ъндърграунд културите", каза тя.

Блек метъл сцената вече няма онези сблъсъци със закона и днес е станала по-популярна.

В Норвегия тези дни Dimmu Borgir могат да бъдат чути да свирят със симфоничния оркестър на националното радио, а Satyricon са придружавали изложба в Музея на Мунк.

Блек метълът има и свой известен фестивал, наречен Inferno, собствена категория в норвежкия вариант на "Грами" и изгряващи звезди в младежките музикални конкурси.

Наличието на международна маса от фенове дори накара външното министерство да информира дипломатите си по темата.

Но в по-далечни страни групите не винаги се радват на същото признание.

През март бразилските власти отмениха концерт на Mayhem, като погрешно сметнаха, че групата е неонацистка. /БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон