Ние искаме да имаме своите проходи през река Дунав и единствената спирачка към днешна дата наистина е Румъния.
Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред ресорната парламентарна комисия, предаде репортер на БГНЕС.
Транспортният министър отбеляза, че река Дунав е естествено природно препятствие, което се е превърнало едва ли не в транспортен кошмар за България. „И тук няма да скрия, нека да не бъдем съвсем дипломатични, че роля за това да стане транспортен кошмар за нас има и дългогодишната, десетилетия наред, политика на Румъния на възпиране, на неразрешаване на нови съоръжения през река Дунав“, каза той.
България продължава да държи на 5 точки на преминаване на Дунава, каза Караджов припомни, че е защитил тази позиция пред еврокомисаря Апостолос Дзидзикостас.
„В останалите държави по поречието на Дунав, горе-долу на всеки 70 км има мост, и не е нормално за един човек от Лом да трябва да ходи 100-ина километра в посока до Русе или до Видин, и после още толкова километра, само за да застане на няколкостотин метра от къщата си на отсрещния бряг“, подчерта той, като допълни, че това е още по-неестествено в държави, които са членове на Европейския съюз (ЕС).
Транспортният министър е категоричен, че страната ни иска да има своите проходи през река Дунав и единствената спирачка към днешна дата наистина е Румъния.
„Ние ще се борим за нови точки през река Дунав“, увери той.
Караджов припомни и за предвидената среща на 4 юни от еврокомисаря Дзидзикостас в Люксембург с трите държави България, Румъния и Гърция относно преминаването през река Дунав.
„За съжаление, Румъния е отклонила предложението“, съобщи той и въпреки, че не знае какъв мотив стои зад това решение, транспортният министър предположи, че това може би се дължи на изборите в страната.
Караджов все пак гледа с надежда на промяна на политиката на Румъния по отношение на България във връзка с транспортното преминаване.
По същия начин, по думите му, стои и въпросът с фериботните линии. Фериботът при Русе вече 2 години не е разрешен, добави още той.
Министърът на транспорта увери, че на всички двустранни срещи, които е имал, е настоявал да се разреши от страна на румънците поне за времето на ремонта да работи фериботът. „За нас към днешна дата няма движение в тази посока. Няма движение в проекта за третия мост на Дунав, тоест от месеци наред има непрекъснато отлагания“, заяви Караджов, който се надява и европейските, а и нашите институции, както и институциите на Гърция да започнат все повече и все по-сериозно да поставят този въпрос, защото не може в XXI век едно естествено природно препятствие да бъде превърнато в толкова голям и социален, и икономически проблем. | БГНЕС