Най-големият автомобилен производител в Европа – Volkswagen – представи серия от по-достъпни електромобили, докато китайският гигант BYD обяви, че ще започне производство на евтин модел в Европа, предаде АФП. Двете съобщения, направени на престижното автомобилно изложение в Мюнхен, подчертават ожесточената конкуренция между традиционните европейски компании и бързо растящите китайски производители.
VW, заедно с BMW и Mercedes-Benz, се опитва да навакса загубените позиции в надпреварата за електрическо лидерство. Германският концерн показа четири малки модела на ток от марките Volkswagen, Cupra и Skoda, с начална цена около 25 000 евро – по-ниска от повечето европейски електромобили днес. Пазарният дебют е планиран за следващата година.
Главният изпълнителен директор на VW Оливър Блуме обаче призна, че компанията е изправена пред сериозни предизвикателства. „Автомобилната индустрия, и особено групата Volkswagen, никога не е срещала толкова силни насрещни ветрове едновременно“, заяви той, като посочи особено тежката конкуренция в Китай, където VW губи пазарен дял. „BYD без съмнение върши страхотна работа там“, добави Блуме.
Китайската компания обяви, че компактният електромобил Dolphin Surf, който вече се продава в Европа за около 20 000 евро, ще започне да се произвежда в новия завод на BYD в Унгария в края на 2025 г. „Почти сме готови да произвеждаме нашите автомобили в Европа, за Европа“, каза заместник-председателят на компанията Стела Ли. Производството в страна от ЕС ще помогне на BYD да избегне тежките мита, наложени от Брюксел върху китайски електромобили заради предполагаеми държавни субсидии.
В същото време германските автомобилни гиганти страдат от слабо търсене и агресивна конкуренция в Китай, докато в Европа преходът към електромобили се оказа по-бавен от очакваното, а високите цени възпират мнозина потребители.
На този фон расте натискът върху Европейския съюз да преразгледа плана за прекратяване на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. Stellantis, BMW и Mercedes вече изразиха скептицизъм или открито несъгласие.
Към тях се присъедини и Блуме, според когото целта за „100% електрическа мобилност“ до следващото десетилетие е „нереалистична“. „Имаме нужда от проверки на реалността всяка година“, подчерта той. |БГНЕС