Влизаме в сезонът на доматите и хората се готвят да ги ядат почти всеки ден в продължение на седмици или дори месеци. Но какви са последиците за здравето от тази „доматена диета“? RealSimple разговаря с двама регистрирани диетолози.
„Доматите са едни от най-питателните храни. Те съдържат витамин C, калий, фолат и витамин K, но истинското съкровище е ликопенът, пигментът, отговорен за наситения им червен цвят“, казва диетоложката Катрин Розентал.
Ликопенът е от полза за организма по няколко начина. Той активно се бори с оксидативния стрес, който тихомълком допринася за развитието на хронични заболявания с течение на времето. Той също така играе защитна роля за здравето на сърцето, обяснява Розентал. Доматите съдържат и антиоксиданти като бета-каротин и хлорогенова киселина.
Бета-каротинът е предшественик на витамин А, така че той поддържа имунната функция и здравето на очите, докато хлорогеновата киселина може да подобри регулирането на кръвната захар и да понижи кръвното налягане при хора с висока кръвна захар, добавя и диетоложката Джил Макнът. В крайна сметка, хранителните вещества в доматите могат да поддържат здравето на сърцето, имунната система, тъканите, метаболизма, очите и дори червата.
Хората, които ядат домати ежедневно, ще изпитат доста значителни ползи за здравето. „Сърцето ви вероятно ще ви благодари. Ликопенът намалява възпалението и оксидативните увреждания с течение на времето, а калият помага за регулиране на кръвното налягане“, твърди Розентал. Изследванията показват също, че включването на домати в диетата ви може да увеличи броя и разнообразието на полезните микроорганизми в червата. Като цяло, доматите са богата на полени вещества храна, която може да подпомогне здравето на сърцето, да намали възпалението и да подобри здравето на червата, добавя Макнът.
Освен това доматите и продуктите на доматена основа могат да бъдат полезни за метаболизма и здравето на сърцето при хора с наднормено тегло. Това е заключението, до което стигат авторите на систематичен преглед и мета-анализ, публикуван в списанието Food & Function (F&F).
Изследователите анализирали 47 проучвания, включително 11 клинични изпитвания. Те установили, че доматите не водят до значителна загуба на тегло или индекс на телесна маса, но са свързани с леко намаляване на обиколката на талията – средно с приблизително 1,15 сантиметра. Авторите смятат, че тези ползи може да се дължат не само на ликопена, но и на комбинация от различни вещества: каротеноиди, полифеноли, витамини и други съединения.
Експериментални проучвания също така свързват доматите с намалено възпаление, оксидативен стрес и подобрен метаболизъм на мазнините и глюкозата. Изследователите подчертават, че доматите не трябва да се считат за помощно средство за отслабване. Те обаче могат да бъдат полезна част от диетата, особено като част от средиземноморската диета, тъй като спомагат за поддържане на метаболитното здраве и намаляват рисковете, свързани с коремните мазнини.
Въпреки това, някои хора трябва да бъдат предпазливи при ежедневната им консумация. „Доматите са киселинни и за хора с киселини или гастроезофагеална рефлуксна болест ежедневната им консумация може да бъде отключващ фактор. Ако обичате домати, но изпитвате усещане за парене, опитайте да намалите приема им или вижте кои домати – сурови или варени – причиняват раздразнение“, казва Розентал.| АФП