Денков: Тежки управленски грешки на служебния кабинет, загубихме милиарди

Изминаха почти 60 дни откакто беше сформирано това правителство. Обикновено едно редовно правителство има 100 дни, за да може да стартира своята работа. Трябваше да стартираме максимално бързо работата във всички сектори. Приехме детайлна управленска програма, която представя нашите цели и как да ги постигнем. Това заяви премиерът акад. Николай Денков, предаде репортер на БГНЕС.

Използвам случая, за да представя проблемите, оставени от служебното правителство. Буквално се налага да гасим пожари и работата по тях отнема много енергия и време от работата на екипите в министерството. Така ще бъде и в следващите седмици, защото става въпрос за милиарди левове и тежки последствия.

„В някои от случаите става въпрос за очевидни управленски грешки“, подчерта Денков и добави, че във всяко правителство, независимо дали е служебно, или редовно, има хора, които работят много добре, като даде като положителен пример Крум Зарков в качеството му на министър на правосъдието.

Премиерът отбеляза, че служебното правителство наруши закона за бюджета като не представи предложение за редовен бюджет през м.г., а след което представи бюджет със заложен дефицит над 6%.

Той посочи, че по Плана за възстановяване и устойчивост има значително забавяне. Ако правителството успее да навакса това забавяне, Денков подчерта, че 1,4 млрд. лв. следва да влязат в бюджета за т.г.

Премиерът съобщи, че се оказва, че служебното правителство е сбъркало къде трябва да се правят оперативните площадки, където да престояват хеликоптерите за спешна медицинска помощ по въздух.

Денков отбеляза и невъзможността на служебния кабинет да се справи с проблемите, свързани с Пловдивския панаир, с Държавната консолидационна компания, неремонтираните язовири, ПАВЕЦ „Чаира“. „МРРБ: нека отново да стане ясно, за 3 дни, между 5 и 7 юни, по средата на 6 юни това редовно правителство застъпва, АПИ входира и оценява над 300 хил. страници подадени заявки за текущ ремонт за поддръжка и ремонт на републиканската пътна мрежа“, каза още той и посочи, че очевидно това се е случило, за да може бързо да се приключи процесът. „Министърът много бързо възложи преглед и той показа, че част от условията при заданието са незаконосъобразни и прекрати поръчката“, заяви премиерът. Той посочи и ВиК проектите по Оперативна програма „Околна среда“, висящите поръчки в АПИ и обясни, че има отворени оферти за 500 – 600 млн. лв. за ремонти на републиканската пътна мрежа, както и че АМ Струма отново нищо не е направено.

„Оказа се, че има сключен договор с много неизгодни и неравнопоставени клаузи за България по отношение на газопреносните системи между България и Турция“, съобщи Денков и подчерта, че Турция има достъп до българските пазари, но страната ни няма такъв до турските. Той добави, че турската страна няма вина, че страната ни се намира в тази ситуация и неизгодна позиция. Премиерът обяви, че има много милиарди левове, които са под риск, а една част от тях вече са изгубени.

Денков е категоричен, че ако бъдат установени нарушения, те ще бъдат препратени към прокуратурата. „Тези проблеми показват ясно защо е нужно да има регулярен контрол“, подчерта той и посочи, че министърът на енергетиката в последното служебно правителство – Росен Христов, обикновено не идваше в НС и не отговори на повечето от зададените към него въпроси.

Премиерът съобщи, че има разработени предложения за решения за всички тези проблеми.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков обясни, че законът вменява на министъра на регионалното развитие да изготви стратегия, която да почива на текущото актуално състояние на пътната мрежа. „Основен приоритет е да се изготви нова стратегия. Служебното правителство не е предприело никакви мерки за изработване на нова стратегия, това е позволявало на АПИ на тъмно да възлага ремонти, което води до неефективно разходване на средствата“, съобщи той.

Министърът на енергетиката Румен Радев подчерта, че ролята на консултантите в енергийния бизнес се е оказала много специфична. „Основният проблем, който срещнах в министерството, е липсата на ясна представа къде искаме да стигнем“, отбеляза той. Във връзка с „Боташ“ стремежът е до максимална степен да се изравнят страните, да се оптимизират капацитетът и количествата. Денков поясни, че има клаузи по договора, които ние трябва да спазваме, а начинът, по който ние ги спазваме, може да бъде с големи вреди и че трябва да се оптимизира максимално използването на този договор, тъй като ние нямаме възможност да го променяме.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството пък съобщи, че вече са готови със законопроект за изменение на ТОЛ таксата. Основният проблем, пред който е изправена държавата по отношение на пътната политика, не са средствата, а липсата на проектна обезпеченост и непрозрачността“, каза още Цеков. Той обяви и че МРРБ има за цел да бъде осъществена държавна финансова инспекция на всички ВиК оператори.

Премиерът обясни, че МС и НС трябва да работят в пълен синхрон, за да успеят да си свършат работата, както и че имат непрекъснат контакт с ръководствата на парламентарните групи. Денков отбеляза като добри примери работата по детската болница, която извърши служебното правителство. „Усилията са насочени изключително към осигуряване на ясно и ефективно използване на средствата“, заяви той.

Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков е категоричен, че системата за спешна медицинска помощ по въздух ще бъде изготвена по европейски правила и стандарти, „независимо, че служебното правителство се опитваше да вменява дейност на някой, който не може да я извършва“. /БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон