Чехия настоява за преразглеждане на правилата на ЕС за емисиите

Чешкото правителство обяви, че ще настоява пред ЕС да преразгледа правилата за емисиите по-рано от планираното. Страната твърди, че по-строгите правила ще навредят на конкурентоспособността на европейския автомобилен сектор.

Чехия, страна членка на ЕС с население от 10,9 млн. души, е силно зависима от производството на автомобили и износа за други държави от ЕС, предаде АФП.

Трите големи автомобилни завода в страната –Skoda Auto на Volkswagen, Toyota и Hyundai – произведоха почти 1,4 млн. коли през 2023 г. Това беше близо 10% от БВП на страната.

Чешкият транспортен министър Мартин Купка заяви, че Прага ще помоли ЕС да ускори планирания преглед на разпоредбите си за CO2 от 2026 г. на 2025 г.

„Трябва да променим ограниченията (за емисиите) за 2025 г. Продажбите на електрически автомобили намаляват докато ЕС предвиждаше нарастваща крива и основаваше ограниченията си за емисиите на нея“, каза Купка.

Той обясни, че санкциите за неспазване на изискванията ще попречат на производителите на автомобили да инвестират в развойна дейност, което ще им навреди спрямо конкурентите им в Китай или САЩ.

Купка посочи, че Прага ще покани министрите на други страни от ЕС и членовете на Европейския парламент да подкрепят тения стремеж.

Миналия месец Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) също поиска от Брюксел „да предложи спешни мерки за облекчаване на положението, преди новите цели за CO2 за леки и лекотоварни автомобили да влязат в сила през 2025 г.“.

Европа се надпреварва да произвежда повече електромобили като част от екологичния си преход, тъй като часовникът тиктака до крайния срок на ЕС за постепенно прекратяване на продажбата на автомобили, работещи с изкопаеми горива, до 2035 г.

Но след години на растеж, продажбите на електрически коли започнаха да намаляват в края на 2023 г. и сега представляват едва 12,5% от новите автомобили, продавани на континента. | БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон