Ангели на пътя: Конституционният съд да остави санкцията за отнемане на автомобил от пияни и дрогирани шофьори

"Без кола за малко или без дете завинаги?". Сдружение "Ангели на пътя" изпрати становище до Конституционния съд относно конфискацията на автомобили на пияни и дрогирани шофьори.

Досегашните пътни убийци нямаха респект към живота на нашите деца и близки! Бъдещите пътни убийци няма да имат респект към живота на вашите деца и близки!

С тези остри думи сдружение "Ангели на пътя" изпрати становище до Конституционния съд относно конфискацията на автомобили на пияни и дрогирани шофьори. Освен до КС, писмото е изпратено до всички групи в бъдещото 51-о НС, правителството и министрите на правосъдието и на МВР, до ВКС, главния прокурор, НСлС, Висшия адвокатски съвет, омбудсмана и всички средства за масова информация:

„Обръщаме се към всички вас по повод на информацията от 10.10.2024, че Конституционният съд на Република България допуска за разглеждане искането на съдия Добринка Кирева за обявяване за противоконституционна на новата разпоредба в Наказателния кодекс, според която се конфискуват колите на хванатите да шофират след употреба на алкохол и наркотици. Доколкото разбрахме, ще се иска мнението и на широк кръг юристи и институции, затова добавяме и тях към адресатите на това писмо.

Според влезлите в сила през август 2023 промени в Наказателния кодекс освен "лишаване от свобода" и глоба от 200 до 1000 лева, шофьор, задържан зад волана с концентрация на алкохол в кръвта, по-висока от 1,2 промила или след употреба на наркотици, се наказва с отнемане на автомобила в полза на държавата. Ако шофьорът не е собственик на автомобила, който управлява, той следва да плати на държавата сума, равна на стойността на превозното средство.

В последните месеци съдия Добринка Кирева, съдия Мирослав Петров, съдия Красимир Шекерджиев и други техни колеги за пореден път дeмонстрираха професионалния и човешкия си цинизъм, с което затвърдиха убеждението на обществото, че съдебната система е основен и съзнателен съучастник в пътния травматизъм и пътните убийства в България!“.

Сдружението на родители и близки на убити деца и млади хора заявяват, че тези съдии неспирно наблягат на противоконституционността на отнемането автомобили на пияни и дрогирани шофьори, явно позовавайки се на чл.17, ал.3 от Конституцията, според който „Частната собственост е неприкосновена“, а не коментират чл.28, според който „Всеки има право на живот. Посегателството върху човешкия живот се наказва като най-тежко престъпление“!

Кое е върховното право в България – на живот или на собственост?

Не коментират и чл. 53. от Наказателния Кодекс, според който се oтнeмaт в пoлзa нa дъpжaвaтa вeщи, ĸoитo пpинaдлeжaт нa винoвния и ca пocлyжили зa извъpшвaнe нa пpecтъплeниe! Вероятно защото е упоменато „умишлено престъпление“, а, според българските закони, да размажеш човек, или дори няколко човека на пътя, докато шофираш пиян, дрогиран, с превишена скорост и/ли след многократни други нарушения, не е умишлено! Това имаме предвид, когато казваме, че законодателната власт съзнателно е оставилa не вратички, а цели порти в законите, благодарение на които пътните убийци да се измъкват безнаказанo! Eдна сричка разлика, между „умишлен“ и „неумишлен“, резултира в стотици и хиляди безнаказано убити и ранени през годините! Нашите деца и близки бяха сред тях!

В становището си „Ангели на пътя“ посочват конкретните случаи, при които млади хора бяха убити на пътя от пияни шофьори, дрогирани шофьори, каращи с превишена скорост и неспазващи никакви закони:

„Какво сънуват, според вас, родителите на Васко, размазан до неузнаваемост заедно с двама приятели и доставен в запечатан ковчег, родителите на Никола от Съединение, събирали мозъка на сина си от една ограда, родителите на Ангел от Любимец, умрял в ръцете на майка си с наполовина липсващо лице, родителите на Стефан, посрещнал, агонизирайки, рождения си ден в реанимацията на Пирогов, след което умира, родителите на Спас от Пловдив, дарил органите си, спасявайки по този начин трима човека, и всички останали родители и близки от сдружение „Ангели на пътя“?

Доводът, който се чува и от представители на съдебната система и сред тези, които явно шофират пияни и/ли дрогирани, е, че нямало смисъл от отнемането на автомобили на пияни и дрогриани шофьори, защото те ще си купят нови, е толкова абсурден, че е невероятно, че изобщо се вербализира публично и че тези, които го правят, не ги е срам!

Хората, които имат наглостта да изтъкват това като причина да се премахне отнемането на автомобили на шофьори нарушители, явно съдят по своите финансови възможности.

Предвид стандарта в България, нови коли след всяка отнета биха могли да си купуват само ограничен кръг от хора с по-високи доходи, като мнозинството от населението и от пътните престъпници не е от тях!

Каква е логиката автомобили да се отнемат в най-богатите страни, като скандинавските и тези от Западна Европа, където почти всеки би могъл да си купи нов след конфискация, макар че там не биха си помислили да рецидивират, а да не се прави в България, където малцина биха имали възможността да го направят?

Филип Арсов, на 14 години, беше убит на 02.09.2023 от 37-годишен пътен рецидивист със стар автомобил. Безработен пътен престъпник, който нямаше да се превърне в пътен убиец, ако колата му беше отнета! На кръстовището на ул. Гурко и ул. Шишман, на 50 метра от Министерството на младежта и спорта, на 100 метра от Министерството на вътрешните работи и на 500 метра от Министерството на правосъдието! Възможно ли е да има по-ярка илюстрация на тоталния провал на българската държава спрямо децата и младежите ѝ?

Затова задаваме въпроса, който поставихме като заглавие на нашето отворено писмо:

Според Добринка Кирева, Мирослав Петров, Красимир Шекерджиев и всички, които мислят като тях, кое е по-тежко – да останат без автомобил за малко или без дете, внуче, брат, сестра, завинаги?“.

Сдружение „Ангели на пътя“ настоява България, като държавата с най-много убити в ЕС, да заимства най-тежките мерки от страните с най-малко убити и мярката за конфискуване на автомобилите на пияни и дрогирани шофьори да остане в сила. | БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон