Ангел Джонев: Режимът на Мицкоски зачерква жп линия с България и коридор №8

Новата власт в Северна Македония размаха пръст на този проект, казва историкът.

Радвам се, че железопътната линия, чието предназначение е да събира и транспортира хора, ни събра, за да отбележим 115 години от откриването на линията до Кюстендил. Това заяви историкът доц. Ангел Джонев, предаде кореспондентът на БГНЕС от региона.

Изложба, посветена на 115-та годишнина от откриването на жп линията София-Кюстендил, бе открита във фоайето на театъра в града под Хисарлъка.

За перипетиите по построяването на тази железопътна линия разказа историкът доц. Ангел Джонев. По думите му изложбата проследява не лекия път на идеята за железопътно свързване на София, Кюстендил и Скопие, което има един период на зараждане и нереализиране от 150 години.

Средствата за строежа на жп-линията са със заем от френска и холандска банка, релсите са от Англия, мостовете са от Бавария-Германия, траверсите са от Сърбия, тунелджиите и мостоваците са от Италия, по линията са работили и черногорци, наемни работници от Османската империя и Царство България.

„Говорим за едно по своята същност европейско предприятие, реализирано успешно на 16 юли 1910 година“, категоричен бе доц. Джонев.

Така според него повече от 110 години железопътната линия чака на границата влака на нашите съседи.

„България полага значителни усилия за довършването на линията до Скопие през двете световни войни на направлението Гюешево-Куманово, което струва пад половин милиард тогавашни лева. По времето съществуването на Югославия не може да се говори за реализирането на трасето, след появата на Северна Македония се навършват 30 години от първата копка на трасето Беляковци-Деве баир“, припомни историкът.

Според него не са благоприятни нещата в международен план, участъкът от Куманово до Крива паланка е строителна площадка, нещо се работи, но все още не е започнало да се работи по отсечката от Крива паланка до Деве баир.

„Новата власт в Северна Македония размаха пръст на този проект, бил много скъп, а от наша страна няма завършен проект за модернизация на линията от Радомир до Гюешево. Завършваме минорно, но надеждата винаги остава, за това черпя всички присъстващи с по една студена вода“, обобщи доц. Ангел Джонев. І БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон