Първият национализиран влак ще тръгне в 05:36 от Уокинг за Сърбитън, макар че част от маршрута ще бъде обслужван от автобуси.
Правителството приветства тази стъпка като „ново начало за железопътния транспорт“, но се въздържа от обещания за по-ниски тарифи, като се фокусира повече върху планове за подобряване на услугите и използване на печалбите за реинвестиции в инфраструктурата.
Синдикатите изразиха загриженост относно аутсорсинга към частни компании, а опозиционните консерватори заявиха, че Лейбъристите трябва „да изпълнят обещанията си“.
Влаковете на SWR вече са отговорност на оператора DfT (Министерство на транспорта) и ще бъдат интегрирани в Great British Railways (GBR), която ще контролира цялата железопътна инфраструктура.
GBR няма да съществува официално, докато депутатите не гласуват за създаването й, което вероятно ще стане през есента.
По-рано, по време на посещение в депо за влакове в Борнмут, министърът на транспорта Хайди Александър описа национализирането на SWR като „истински поврат“.
На въпроса дали цените за пътниците ще паднат, тя отговори, че не може да обещае по-ниски тарифи, но увери пътниците, че ще получат „отлично съотношение цена-качество“.
Очаква се Александър да пътува по първата изцяло железопътна линия от Лондон Уотърлоу до Шепъртън в Съри в 06:14 ч. (местно време на 25 май).
Това ще бъде първата услуга с новите лого и девиз на GBR. Думите „Great British Railways“ и „coming soon“ са изписани с бял шрифт на кралско син фон, украсен с част от флага на Обединеното кралство.
Две други железопътни компании, C2C и Greater Anglia, ще бъдат прехвърлени в публична собственост по-късно тази година.
Четири големи оператора вече са прехвърлени в публична собственост по време на предишните консервативни правителства – East Coast Mainline, TransPennine, Northern и South Eastern (LNER).
Още 7 компании ще бъдат ренационализирани до 2027 г., когато изтекат договорите им, или по-рано, ако резултатите им бъдат счетени за неприемливи.
Настоящите планове на правителството са да ренационализира почти всички железопътни услуги за превоз на пътници в Англия, Уелс и Шотландия до 2030 г., предложения, които бяха атакувани от консерваторите.
Mинистърът на транспорта от опозицията Гарет Бейкън заяви: "Лейбъристите години наред говореха за ползите от ренационализацията и сега ще трябва да изпълнят обещанията си за по-ниски цени на билетите, край на всички прекъсвания и стачки и по-добри услуги на борда. Алтернативата е, както обикновено, британските данъкоплатци да платят сметката на Лейбъристите."
Синдикатът RMT приветства национализирането на SWR, но изрази загриженост относно аутсорсинга към частни фирми.
“Публичната собственост върху South Western Railway е важна крачка напред и ясно отхвърля провалилия се модел на приватизация. Но работата не е завършена, докато нашите членове, които работят по договори, остават аутсорсирани и не се възползват от предимствата на национализацията", заяви генералният секретар на RMT Еди Демпси.
Правителството обяви, че не може да обещае по-ниски цени на билетите въпреки значителните икономии от ренационализацията, но всички допълнителни средства ще бъдат инвестирани в подобряване на услугите.
Източници от британското правителство заявиха, че министрите се надяват да намерят начини за намаляване на разходите за железопътния транспорт, но е невъзможно да се дават обещания, преди GBR да бъде официално създадена и услугите да бъдат ренационализирани. | БГНЕС