Консумацията на месо в САЩ се увеличава, въпреки скандалите свързани с екологията и доброто отношение към животните. Ново проучване твърди, че все пак е възможно да се промени поведението.
Индустриалното производство на месо е в центъра на много дебати: страданието на животните, екологичното въздействие, условията на труд в кланиците. Толкова много основателни и добри причини, които би трябвало да ни накарат да преосмислим хранителните си навици. Въпреки това консумацията на месо продължава да нараства, особено в САЩ, а кампаниите за осведомяване изглеждат безрезултатни. Неотдавнашно канадско проучване обаче опровергава това заключение, като предполага, че все пак е възможно да се промени нагласата на хората.
Изследователи от Университета в Торонто са провели експеримент с 1149 студенти, разделени на две групи, съобщава онлайн медията Vox. Първата група е гледала 16-минутен откъс от шокиращия документален филм Dominion (предупреждаващ, че изображенията може да бъдат неприятни за по-младите... но също така и за по-възрастните) за третирането на животните в индустриалните ферми. Контролната група гледаше видео за горските гъби. Преди и след гледането, а след това и една седмица по-късно, участниците трябваше да изберат протеин, който да добавят към храната си, измежду бекон, пиле, пържола, тофу или нищо.
Резултатите показват, че преди видеото 90,1% от студентите са избрали месо; една седмица по-късно те са били 77,9%, което представлява спад от 12,2%. Търсенето на свинско месо е спаднало още по-рязко. Това, което отличава това проучване, е качеството и въздействието на излъчения документален филм: изображения с висока разделителна способност, прецизен монтаж, сдържано разказване и липса на изричен призив за намаляване на консумацията на месо. Участниците са били свободни да направят свои собствени изводи по темата.
Въпреки десетилетия на усилия да се убеди обществеността да стане вегетарианска, веганска или поне да намали консумацията си на месо, консумацията продължава да нараства в САЩ. Предвид това, големите организации за защита на животните промениха стратегията си от 2015 г. насам, залагайки на политически и индустриални кампании за забрана на най-жестоките практики и насърчаване на растителни алтернативи.
Този подход доведе до конкретни постижения, но някои се притесняват, че той ще загуби сила, ако обществото не се промени също толкова дълбоко.
Днес посланията, призоваващи към по-малко консумация на месо, са по-редки, докато рекламите и социалните мрежи масово популяризират този вид храни. Потребителите са малко изложени на реалностите на индустриалното животновъдство, докато компаниите поддържат илюзията за всеобщо благосъстояние на животните. Проучването обаче предполага, че кратко, но впечатляващо излагане на реалността на животновъдството може да бъде достатъчно, за да промени някои поведения.
Процесът е труден, но важно е да се надяваме на трайни промени.
Резултатите от проучването в Торонто са обнадеждаващи, но показват също, че въздействието зависи от качеството на посланието и от повторението. В свят, пренаситен с информация, привличането на вниманието на публиката е предизвикателство, но не е безсмислено. Понякога са достатъчни само 16 минути, за да се пасее съмнение и сериозна да се замислим.
Във Франция балансът е по-противоречив, отколкото в САЩ: консумацията на месо бавно намалява от 20 години насам и въпреки възстановяването през 2021 и 2022 г., тенденцията отново е към спад. Фактори като инфлацията и свиването на покупателната способност обясняват основно тази тенденция, а не екологичното или етичното осъзнаване. |БГНЕС