Терзиев: Нереалистично е искането за по-високи заплати в градския транспорт

В момента 1800 лв. е нетната стартова заплата, плюс увеличението от 100 лева, предложено вчера, плюс 300-те лева бонуси (които варират от 200 до 500 лева), добавят се още 300 лева, което е 100%-то увеличение на бонуса, предложено вчера; добавят се и още 300 лв. за храна - дотук са 2800 лв. Върху тази сума се натрупва допълнително стаж и извънредно работно време, обясни Терзиев.

Съжалявам, че синдикатите не се вслушаха в моя апел да се видим и да говорим без това да бъде на цената на комфорта на софиянци. 

Това каза кметът на София Васил Терзиев пред БНТ.

Въпросите, които протестиращите в градския транспорт повдигат, касаят финансови средства. Това е проблемът - че това, което искат синдикатите, ни отдалечава от това да можем да направим необходимите промени в подвижния състав и да се подобрят условията на труд. Едно домакинство също работи така - като няма достатъчно пари, се избира какво е по-приоритетно. 

Синдикатите искат 400 лв. увеличение към стартовата заплата веднага, 500 лв. догодина, и 600 лв. по-догодина. Това облечено в цифри значи 50-60 милиона лева за увеличенията през тази година, 60.70 млн. догодина, и около 100 млн. през 2027 г., сумарно това са 400 милиона. Точно толкова средства струват 800 нови автобуса, обясни кметът. 

От 2027 г. - за да се постигне исканото от синдикатите, градът трябва да плаща по 200 милиона лева допълнително на година само за увеличението на заплатите. Как ще правим пътища, как ще инвестираме в нови превозни средства? Радетел съм за това малкото средства, които има, да отиват целево - тоест, когато има недостиг на шофьори в градския транспорт, да намериш механизъм, по който заделените средства да се харчат за това. 

В момента Столична община плаща по 312 милиона лева за заплати в системата на градския транспорт, а синдикатите искат да се добавят по още 200 милиона лева на година, въпросът е откъде да дойдат тези пари, каза още Терзиев. Тези пари има как да бъдат намерени за превозни средства, но за текущи разходи трябва да дойдат от по-високи данъци, което не е най-правилното решение, каза кметът. 

Предложих на шофьорите да се увеличат заплатите в авто- и електротранспорта с 400 лева, но по друг механизъм, но те отказват.

В момента 1800 лв. е нетната стартова заплата, плюс увеличението от 100 лева, предложено вчера, плюс 300-те лева бонуси (които варират от 200 до 500 лева), добавят се още 300 лева, което е 100%-то увеличение на бонуса, предложено вчера; добавят се и още 300 лв. за храна - дотук са 2800 лв. Върху тази сума се натрупва допълнително стаж и извънредно работно време, обясни Терзиев.

Към момента в общинския бюджет за транспорт за тази година има недостиг от 55 милиона лева, и ако държавата си плати сметката за охраната на метрото, този недостиг ще намалее до 35 милиона лева. Ако се увеличат заплатите на работниците, този недостиг ще стане огромен, каза още кметът. 

Няма как да се обещае увеличение, като дупката ще стане огромна - няма да има пари за заплати, за гориво и за резервни части. Искането на шофьорите е напълно нереалистично, допълни Терзиев.

За мен стачката не може да бъде пазарлък на битака - "ти почваш ниско, аз почвам високо, и ще се срещнем по средата". Аз говоря с цифри и конкретика, а от синдикатите ми се отговаря "не ми харесва", коментира Терзиев.IБГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон