Ожесточаването на репресиите за нарушения на пътното движение няма да доведе до намаляване на катастрофите, а ще всее страх у водачите и може да ги откаже да използват колите си в градски условия.
Това заяви в интервю за БГНЕС адвокат Сергей Прокопиев, който коментира промените в Наказателния кодекс и Закона за движението по пътищата.
С новите правила депутатите върнаха наказанията за шофьори, причинили пътнотранспортни произшествия по непредпазливост, при които има и смъртни случаи, но същите наказания са предвидени и за случаите, при които дрогиран или пиян шофьор е причинил смърт.
„Наказанията, които са предвидени за водачи на пътни превозни средства, причинили смърт по непредпазливост, са от 5 години лишаване от свобода. Тоест, това вече е тежко наказуемо престъпление. В този момент наказанията бяха от 2 до 8 години, когато водачите не са били под въздействие на алкохол, произшествието не е станало на пешеходна пътека, превишението на скоростта не е над 50 км/ч в градска зона… В настоящия случай имаме непредпазливи деяния, които се наказват като умишлени престъпления“, заяви адвокат Прокопиев.
Той уточни, че тук факторът непредпазливост е изваден от уравнение, т.е. при вземане на решение съдът следва да се съобрази с тази законова рамка, която му е дала законодателната власт и следва да вземе своето решение именно в този диапазон, който на практика е предвиден за тежки умишлени престъпления.
„Така на плоскостта на шепа хора, които грубо нарушават правилата, пияни минават на червено, не пропускат пешеходци, последиците се разпростират и върху тези водачи, които наистина извършват тези непредпазливи, неумишлени престъпления“, обясни адвокат Прокопиев.
Коментирайки дали ожесточаването на репресивните мерки ще даде положителен резултат и ще намали катастрофите по пътищата ни, адвокат Прокопиев прибягна до следната асоциация.
„Когато имате едно домашно дворно куче и непрекъснато го биете и го наказвате за всичко, то дали ще ви опази стоката, дали адекватно ще действа в ситуации, в които е поставено? Ами не, то по-скоро ще бърка и ще прави съвсем неадекватни неща, вместо да си върши работата като куче пазач. Страхът, който ще се наложи с тези мерки, може да откаже дори и водачите да използват автомобилите си, особено в градската зона“, предупреди той и добави, защото от страх да не влезеш в затвора, започваш да бъркаш, започваш да караш с ниска скорост, а ниската скорост понякога също създава предпоставки за катастрофи.
Според него репресията по отношение на водачите трябва да бъде коригирана и балансирана. „Всеки един случай е индивидуален. Не може да приравниш деяние на шофьор, прегазил дете на пешеходна пътека, с напълно адекватен, дисциплиниран шофьор, без нарушения и наказания, който блъска и убива примерно пешеходец, пресичащ неправилно на „Цариградско шосе“, заяви юристът.
В настоящия случай е даден приоритет на генералната превенция на закона, вместо на индивидуалната. Много често във форумите години назад срещнах мнение, където хора споделят, че през 2013 г. Наказателният кодекс бил писан от адвокати. Ако това е вярно, то в този случай мисля, че настоящите промени са писани от прокурори. Ето защо считам, че липсва баланс. Липсва баланс в тези наказания, тези промени, които целят да намалят произшествията“, категоричен е адвокат Прокопиев.
Друг важен момент, който се пропуска е, че тези наказания се прилагат в условия, когато липсват добри пътища. „Налагането на тези сурови наказания следва да е при идеални пътни условия. Тоест трябва да бъде изчистено абсолютно всичко друго, което е относимо към катастрофите и да остане само поведението на водача. Но, както всички виждаме, пътищата не са в прекрасно състояние“, подчерта адвокат Прокопиев.
На практика няма нито един случай, в който да е осъден представител на собственика на пътя заради това, че той не е почистен или че не са поставени нормални знаци.
Той даде и конкретен пример. Става произшествие, при което в един участък със завой, който вещите лица определят чрез техническа експертиза, че максималната скорост при най-идеалните слънчеви условия, сухо време и т.н. може да бъде преодолян с не повече от 66 км/ч. Ограничението на скоростта в този район е 90 км/ч. Няма нито един знак, който да предупреждава водачите, че този участък е опасен и че следва да бъде намалена скоростта. И за хората е нормално при ограничение 90 км/ч да се движиш с 80-90 км/ч, но в един момент попадаш в ситуация. И не дай си Боже стане катастрофа, а там доста често стават катастрофи, виновен е единствено и само водачът, но не и собственикът на пътя, който не е обозначил пътя и не е предупредил хората. Той не носи отговорност за това нещо. Единствено виновни са само водачите. Въпреки че по технически път, чрез експертиза, е доказано, че не може този завой да бъде преодолян с тази скорост, която е предвидил собственикът на пътя за движение.
„Трябва да бъде предвидена наказателна отговорност за собственика на пътя или за упълномощените от него лица, които го поддържат. Тогава ще има справедливост. Истинска справедливост не само по отношение на водачите, но и по отношение на всички фактори, защото едно произшествие не става само заради поведението на водача“, подчерта адвокат Сергей Прокопиев. І БГНЕС