Николовски: Среща между България и Северна Македония за Коридор 8 в Брюксел на 16 юли

Съществува принципно съгласие тунелът да бъде изграден съвместно, за което ще се търси безвъзмездна помощ от ЕС като символично средство за свързване между двете държави, каза той.

 

България и Северна Македония ще проведат експертна среща с участието на Европейската комисия относно тунела по железопътната връзка на Коридор 8 на 16 юли в Брюксел.

Това заяви транспортният министър на РСМ Александър Николоски.

Съществува принципно съгласие тунелът да бъде изграден съвместно, за което ще се търси безвъзмездна помощ от ЕС, каза той.

Николоски посочи, че срещата с българския му колега Гроздан Караджов, проведена през уикенда в рамките на Форума на транспортните министри в Турция, е била продължителна и съдържателна. По думите му е постигнато съгласие по трите въпроса, които Скопие е поставило през предходния период във връзка с изграждането на железопътната линия. Николоски е подчертал, че трябва да се изясни, че от чисто инженерно-проектантски проблем се е създала политическа драма, което не бива да се допуска в бъдеще.

„Показахме, че става дума за инженерен, а не политически проблем, свързан с железопътната връзка – и това доведе до поемането на ангажименти от страна на България за изграждането на нейния участък от Коридор 8“, заяви той.

Относно изграждането на тунела Николоски твърди, че определени среди в България, предимно свързани с предишни правителства, са успели да създадат проблем.

По същество, продължи той, още от самото начало са били заявени три неща: първо, че свързването с България трябва да стане чрез тунел, който да се строи съвместно; второ, че Северна Македония трябва да изпълни своята част от проекта, но и България трябва да направи същото; и трето – може би най-важното – Скопие иска да бъде свързано със София, а не само с Крива Паланка, както и да има свързаност към Бургас и Варна. За това обаче България трябва да модернизира своята железопътна мрежа, подчерта Николоски.

„Получихме отговор по трите въпроса. Първо – вече има съгласие, че тунелът трябва да бъде изграден съвместно. За това ще се проведе експертна среща в Брюксел на 16 юли с участието на представители от Северна Македония, България и Европейската комисия. Второ – ще бъде подписан и документ, под формата на съвместна декларация. Ще работим за неговото бързо изготвяне, с екипи на най-високо ниво от двете правителства. Освен това – България ясно заяви, че ще инвестира 1,5 милиарда евро в отсечката от София до Гюешево и Деве Баир – границата с Македония. Това е съществен ангажимент и различно от досегашната ситуация“, посочи Николоски.

„До края на юли трябва да се финализира текста на съвместния документ за подписване. През юли България да обяви търг за отсечката от Гюешево до границата. На 16 юли да има среща на експертно ниво. През юли и август – ревизия на проекта от наша страна за нашия участък. И в периода юли, август, септември – ако двете страни постигнат съгласие – да подадем съвместно искане към ЕС за безвъзмездна помощ (грант) за изграждане на тунела като свързващ елемент между две държави. Това е и наша идея, която бе приета и от българска страна“, каза още Николоски.

Той допълни, че винаги е умерен оптимист и се надява поетите ангажименти да бъдат изпълнени.

Относно железопътната линия към България, Николоски отбеляза, че в началото на годината е била открита първата отсечка Куманово–Беляковце, с инвестиция от 90 милиона евро. В момента се работи по втората отсечка – от Беляковце до Крива Паланка – с прогнозна стойност 150 милиона евро, която според него ще нарасне до 190–195 милиона евро. Третата отсечка – от Крива Паланка до границата с България, включително тунелът – ще струва 450 милиона евро само за строителството, а още 110 милиона евро ще са необходими за сигнализацията. | БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон