Николоски: България работи по алтернатива на Коридор 10

Той посочва, че скоро ще бъде избран маршрутът, по който ще бъде изградена високоскоростната железница по Коридор 10.

„В момента България работи по алтернативна железопътна линия по Коридор 10, като по този начин поставя Македония в незавидно положение. Ето защо е важно Македония да изгради високоскоростната железница възможно най-скоро, а къде ще минава трасето - в играта са три варианта“.

Това заяви македонският вицепремиер и транспортен министър Александър Николоски, предаде БГНЕС.

„България оказва огромен натиск за създаване на алтернатива на Коридор 10, т.е. от Ниш, вместо жп линията да се спуска към Скопие и Солун, да се насочи на изток към Босилеград, а след това по поречието на Струма да се спусне през България и да се свърже със Солун. Това е битката, която се води в момента, зад завесата. Ако тази битка се осъществи, Македония ще се превърне в апендикс на Балканите. И затова те (визира България – бел.ред.) са нервни, защото ние разбиваме тази тяхна стратегия, като се фокусираме върху коридора, който е най-икономически жизнеспособен и най-естествен. Ако сме наивни и ако се водим от приказките, които някой ни разказва, а не от нашия интерес, няма да развием това, което е естественото направление на Балканите, а именно долината на Вардар, по която, разбира се, минава Коридор 10“, каза Николоски.

Той посочва, че скоро ще бъде избран маршрутът, по който ще бъде изградена високоскоростната железница по Коридор 10.

„Имаме три варианта за високоскоростната железница. През следващия месец трябва да решим кой вариант ще изберем. Единият е по долината на Вардар, по протежение на съществуващата железопътна линия. Вторият е малко по на изток от долината на Вардар, над съществуващата магистрала, така че трасето да се изкачи над Вардар. Третият вариант е този от 1978 г. Той е с проектна скорост 250 км/ч, който стига до Табановце, Куманово с триъгълник до летището и Скопие, след това до Щип, Струмица, Гевгелия и Солун“, заяви македонският министър.

Що се отнася до финансирането, той обяви, че проектът ще бъде осъществен в сътрудничество с компании и със средства от страните от НАТО.

Вицепремиерът подчерта, че Македония ще продължи работата по Коридор 8.

„Железопътната линия до България е в интерес на Македония, но ние ще продължим строителството, след като всички недостатъци бъдат отстранени с посредничеството на ЕС. Проектът има 3 основни недостатъка, а именно разходите, осъществимостта и тунелното решение. Що се отнася до цената, между македонската страна, българската страна и ЕС беше договорено преразглеждане. Нека видим как се стигна до тези суми и кой ги предвиди. Много е добре, че Европейският съюз ще участва в одита. И те ще видят много неща, а ние ще изнесем всички тези неща в публичното пространство. Да, ние ще построим железопътна линия до България, но не според този проект. В момента Македония е единствената, която има дейности по Коридор 8“, каза Николоски.

Той обясни, че фирмата, която е проектирала третата част на железопътната линия до България, е същата, която не е довършила болницата в Щип и с която Македония сега е в арбитраж.

„Не мисля, че някой е наивен да вярва, че 24 километра трябва да струват 560 милиона евро. Датата за следващата среща в Скопие на македонските и българските представители все още не е уточнена, но е вероятно тя да бъде през последната седмица на ноември“, добави македонският министър. | БГНЕС 

Последвайте ни и в google news бутон