В знойното американско лято настроенията се нажежават още повече, тъй като производителите на метал се борят с високите тарифи на президента Доналд Тръмп върху стоманата.
В завода на Independent Can в Белкамп, Мериленд, североизточно от Балтимор, главният изпълнителен директор Рик Хютер разказва как е започнал да работи в семейния бизнес на 14-годишна възраст.
Хутер, който днес е на 73 години, казва, че е решен да запази производствената си компания за следващите поколения. Но митата на Тръмп затрудняват тази задача.
„В момента живеем в хаос“, казва той пред АФП.
След като се върна на президентския пост през януари, Тръмп наложи мита от 25% върху вноса на стомана и алуминий, а след това удвои ставката до 50%.
Това се отразява на дейността на Independent Can и Хютер очаква, че в крайна сметка ще трябва да повиши цените.
„В Съединените щати можем да произведем само около 25% от ламарината, необходима за нашата дейност. Всичко това ни налага да купуваме около 70% от стоманата си извън Съединените щати“, казва Хютер.
Макар Хютер да е привърженик на разрастването на производствената база в САЩ и да твърди, че глобализацията е „отишла малко прекалено далеч“, той изразява загриженост относно методите на Тръмп.
Тръмп обяви поредица от значителни мита, за да се откаже по-късно от част от тях или да ги отложи, а също така наложи мита върху стоки, които страната не произвежда.
Засега Independent Can, която наема близо 400 души в четири завода, изключва съкращения въпреки настоящите сътресения.
Хутер обаче казва, че един от заводите на компанията в Айова е затворил миналата година отчасти заради предишно увеличение на митата върху стоманата по време на първия президентски мандат на Тръмп.
С тарифите за стомана, които сега са 50%, Хутер очаква, че в крайна сметка ще трябва да повиши цените си с повече от 20%, като се има предвид, че ламарината представлява част от производствените му разходи.
Някои купувачи вече са намалили поръчките си за тази година с 20-25% поради опасения за икономиката и за това, че сами нямат достатъчно работа.
Други изглеждат по-склонни да купуват американски продукти, но Хутер изразява резерви относно това колко дълго може да продължи тази тенденция, позовавайки се на опита си от кризата с Covid-19.
„По време на пандемията приехме всички. Когато Китай затвори и пристанищата бяха блокирани, бизнесът ни се увеличи с 50%. Но когато пандемията приключи, клиентите се върнаха към покупки от Китай.“, обяснява той.
Хутер иска да вярва, че неговата компания, която е на почти век след основаването си по време на Голямата депресия, ще преодолее последните сътресения.
„Мисля, че бизнесът ни ще оцелее“, казва той, но добавя: „Опитваме се да разберем какво ще продаваме през следващите шест месеца.“| БГНЕС