Мистерията около главата на Йоан Кръстител

Подобно на всички нас, Йоан Кръстител вероятно е имал само една глава. Въпреки това поне четири религиозни обекта по света твърдят, че притежават черепа на влиятелната християнска личност, съобщи „National Geographic”.

Йоан Кръстител е бил нещо повече от проповедник, той е човекът, който е кръстил Исус. Често наричан предшественик на Христос, Библията твърди, че Йоан Кръстител всъщност е братовчед на Спасителя. Подобно на своя пророчески роднина, Йоан Кръстител умира заради убежденията си.

Разказите за смъртта на Йоан Кръстител се различават, но един от аспектите на гибелта му е залегнал в християнската традиция - отсичането на главата му. Но какво се е случило с нея? Това зависи от това кого питате, благодарение на оживената търговия с религиозни реликви през Средновековието.

Трите канонични евангелия (Матей, Марк и Лука) са единодушни, че Йоан Кръстител е обезглавен по заповед на Ирод Антипа, владетел на Галилея. Според Матей 14 Ирод хвърля Йоан Кръстител в затвора, защото проповедникът критикува брака му с бившата съпруга на брат му Иродиада. Когато Иродиада подтикнала дъщеря си Саломе да поиска от Ирод главата на Йоан Кръстител на поднос, доведеният ѝ баща изпълнил желанието ѝ.

След като Йоан Кръстител бил обезглавен, тялото му според сведенията било погребано в Севастия, в съвременна Палестина. Но главата му е ексхумирана и препогребвана многократно през следващите векове, като е преминавала през целия регион, без да има съгласие кога, къде и как.

С разпространението на християнството през Античността и ранното Средновековие се развива и търговията с реликви - материални и свещени предмети от миналото, които напомнят и символизират християнската преданост. Средновековната търговия с тези търсени предмети е била доходоносна, както и възможността за облагодетелстване само чрез притежаването на реликва.

Въз основа на степента на важност на християнските реликви е създадена система за класификация. Сред реликвите от най-висок ранг е главата на Йоан Кръстител. Тя била частица от почитана фигура, роднина на най-светия сред хората. Неяснотата по отношение на това какво се е случило с главата на Кръстителя позволила да се появят множество истории и предания за нейната съдба. Това от своя страна доведе до множество претенции за притежание и́.

През Средновековието рицарите тамплиери твърдели, че притежават главата на Предтеча. В резултат на това скоро са съществували множество глави едновременно. Това се запазва и до днес, като не по-малко от четири известни претендети се борят за достоверност.

Първата от четирите глави на Йоан Кръстител се намира в Умаядската джамия в Дамаск, Сирия, построена върху християнска църква, която някога е носела името на мъченика. Християнските и ислямските традиции твърдят, че главата му е била погребана в оригиналната църква, която датира от края на IV век. Когато в началото на VIII в. халифът на Омаядите ал-Уалид I изгражда джамията на това място, главата е вградена в една от колоните ѝ.

В музея "Резиденц" в Мюнхен, Германия е друго място, в което се предполага, че се съхранява главата на светията. Реликвата е част от обширна колекция, притежавана някога от херцог Вилхелм V и неговия син Максимилиан I Баварски. Музеят твърди, че папата е дал разрешение на Вилхелм V да придобива реликви през 1577 г., но не е ясно кога тази реликва е могла да се окаже в негово владение.

Католическата базилика "Сан Силвестро ин Капите" в Рим твърди, че съхранява горната част на черепа на Йоан Кръстител, без челюстта му. Църквата става дом на мощите на светци и мъченици от римските катакомби към IX в. и в резултат на това главата на Христовия братовчед е една от многото мощи, които се намират на това място поне от края на XII в.

„Четвъртата глава на Йоан Кръстител“ е вградена в един от крайъгълните камъни на катедралата в Амиен, Франция. Главата е пристигнала по един сравнително често използван през Средновековието маршрут: Когато Валон дьо Сартън, свещеник от църква в Пикардия, се завръща от кръстоносните походи през 1206 г., той донася със себе си няколко свети реликви - включително въпросната част от тялото на светеца, която според него е намерил в Константинопол.

Прорезната рана над дясната вежда на черепа вдъхвала доверие на твърденията на Валон, защото Иродиада била нанесла подобна рана на главата на мъченика.

През 1206 г. Валон подарява главата на епископа Ричард дьо Герберой. Когато години по-късно е построена съществуващата катедрала, главата на Йоан Кръстител служи като централен елемент на новата структура - необходимост, като се има предвид постановлението на Църквата от 787 г., според което, ако "някой епископ бъде уличен в освещаване на църква без мощи, да бъде заклеймен като човек, който е пренебрегнал църковните традиции".

Присъствието на главата на мъченика в Амиен е не само от съществено значение, но и от полза за местната църква. Такава ценна реликва превръща Амиен в значимо място за поклонение, както и в място, посещавано от членове на висшите слоеве на обществото.

Има и други съвременни претенции за части от главата и тялото на Йоан Кръстител. Дворецът Топкапъ в Истанбул твърди, че притежава дясната ръка на Предтеча, с която той е кръстил Исус, а вероятно и част от черепа му. Катедралният параклис, посветен на светеца, в Сиена, Италия, също твърди, че притежава дясната му ръка.

Оспорваните претенции за главата на Йоан Кръстител са само един от примерите за развитието на вярата и мита около светите останки през Средновековието. При липса на генетични данни от библейска или свещена личност вероятно никога няма да е възможно да се установи окончателно автентичността на която и да е реликва, включително и главата на човека, който е кръстил „Син човешки“./БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон