Meta, TikTok и YouTube вече залагат на автоматизацията на рекламните видеоклипове и съдържанието благодарение на изкуствения интелект. Целта? Да ви хванат в подходящия момент с послание, калибрирано до секундата.
Както при цигарите, най-добрият съвет е да не започвате да използвате TikTok, тъй като перфектното съчетание между краткия формат и всеобхватния алгоритъм изглежда създадено, за да ви направи зависими.
От няколко години тези формати са навсякъде, включително на платформи, които по принцип нямат нищо общо с този тип продукция. Според статия на Vox, нахлуването на кратките видеоклипове далеч не е приключило, а това е тревожно за нашите бедни мозъци.
Трудно е да си представим интернет по-наситен от днес с вертикални видеоклипове от няколко секунди, а все пак: отсега нататък ще трябва да се съобразяваме и с тези, генерирани от изкуствен интелект (AI - ИИ).
Съдържанието с лошо качество, създадено специално, за да привлече вниманието ни, е известното като slop съдържание.
Алисън Джонсън, специализирана журналистка в областта на технологиите за списанието The Verge, твърди, че последният модел за генериране на видео с ИИ на Google, Veo 3, е „мечта“ за създателите на slop, наричайки го „страшно и удивително усъвършенствано”.
В скоро време рекламите, създадени с ИИ, ще бъдат навсякъде по нашите смартфони, прогнозира Vox.
Според Марк Зукърберг, Meta ще автоматизира изцяло създаването им, като ще разработи версии с безкрайни вариации, които ще се адаптират в реално време към потребителя и към момента, в който той им обръща внимание. С разпространението на съдържанието, управлявано от алгоритми, във всички наши приложения, ще стане почти невъзможно да избягаме от този тип съдържание.
Платформите вече добре разбират механизма на този процес. Колкото по-лесно е да се произведе дадено съдържание, толкова повече се разпространява и толкова по-голям е шансът да достигне до максимален брой хора. Тази по-голяма аудитория позволява да се показва повече реклами, което прави интернет все по-пристрастяващ и все по-малко обогатяващ.
Качеството на съдържанието, което дълго време беше на преден план за платформи като YouTube, постепенно отстъпва място на количеството. Просто казано: повече съдържание = повече реклами.
Пряко влияние върху когнитивните ни функции
Това съдържание е създадено, за да привлича вниманието ни без да го осъзнаваме, и следователно има реално въздействие върху мозъка и благосъстоянието ни. Средно един потребител прекарва около 108 минути на ден в TikTok, което е повече от два пъти повече отколкото в Instagram.
Многобройни проучвания показват, че китайската платформа допринася за развитието на стрес и тревожност, особено сред най-младите.
Друг тревожен факт е, че човешкото внимание е в свободно падане. Докато през 2004 г. способността ни да се концентрираме върху една задача беше приблизително две минути и тридесет секунди, днес тя се оценява на четиридесет и седем секунди. За професор Глория Марк, изследовател в Калифорнийския университет, тази фрагментация не е без значение: всяко преминаване на вниманието от едно съдържание към друго изчерпва когнитивните ни ресурси и отслабва способността ни да останем концентрирани.
TikTok е създаден на базата на алгоритъм, първоначално разработен от приложението за популярни новини Toutiao в Китай.
Приложението се основава на ултраперсонализирана система за препоръки, която се базира на всяка една от взаимодействията на потребителя: ритъм на суайпване, местоположение, автономност на батерията – всичко се взема под внимание. Това активира веригите на допамина и създава пристрастяваща верига: всеки, който е пробвал TikTok или Instagram Reels, знае колко трудно е да се откъснеш. | БГНЕС
От Анаел Фу, анализ за портала Slate.