15-процентното мито, което САЩ ще наложат върху вноса на автомобили от Европейския съюз съгласно ново споразумение, „обременява“ германските автомобилни производители, предупреди водеща индустриална асоциация.
„Американската ставка от 15%, която се отнася и за автомобилни продукти, ще струва на германските автомобилни компании милиарди годишно и ги натоварва допълнително“, заяви Хилдегард Мюлер, председател на Съюза на автомобилната индустрия в Германия (VDA).
Президентът на САЩ Доналд Тръмп и председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен постигнаха споразумение в неделя вечер, предвиждащо основна митническа ставка от 15% — мярка, целяща избягване на пълномащабна търговска война.
Новото мито е по-ниско от онези 25%, които Тръмп наложи през април, но значително надхвърля обичайната ставка от 2,5%, прилагана преди това.
„Сега най-важно е как точно ще изглежда споразумението и доколко е надеждно“, коментира Мюлер.
В Европа реакциите към сделката засега са предпазливи.
Германският канцлер Фридрих Мерц приветства постигнатото, като подчерта, че то е предотвратило „излишна ескалация в трансатлантическите търговски отношения“. От своя страна, председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен призна: „15 процента не бива да се подценяват, но това бе най-доброто, което можехме да договорим.“
Министърът по европейските въпроси на Франция, Бенжамен Адад, определи споразумението като „небалансирано“, а германската индустриална федерация BDI предупреди, че то ще има „значителни отрицателни последици“. | БГНЕС, АФП