Федерика Маркиони разглежда устойчивата мода като сила за добро

Федерика Маркиони е ръководила много компании - от Ферари и Dolce & Gabbana в родната си Италия до поста главен изпълнителен директор на американската верига за търговия на дребно Land's End. Но в разгара на пандемията тя видя, че се отваря място за висш пост в Global Fashion Agenda - датска организация, която се стреми да помогне на модната индустрия да стане по-устойчива, съобщи Fast Company.

"Когато видях, че Global Fashion Agenda (GFA) търси главен изпълнителен директор, първото нещо, което направих, беше да отида на църква да се помоля. Наистина исках тази позиция. Беше в разгара на пандемията: бях заседнала в Италия и не можех да се преместя в Дания, където е седалището на GFA. Но в крайна сметка се получи", разказа тя.

През последните три години тя промени мисията на GFA от просто превръщане на устойчивостта в приоритет на модната индустрия в превръщането ѝ в сила за доброто в света. GFA доставя възобновяема енергия на производствените центрове в Бангладеш, осигурява на модните работници в Камбоджа и Виетнам достъп до безопасна и добре платена работа във фабриките за дрехи и подкрепя стартиращи компании, разработващи технологии за рециклиране на платове.

Намираме се в момент, в който много защитници на устойчивото развитие се чувстват обезкуражени. Мегазамърсители като Shein и Temu растат бързо. В същото време иновативният стартъп Renewcell, за който мнозина се надяваха, че ще превърне широко разпространеното рециклиране на дрехи в реалност, наскоро обяви фалит. Пред лицето на всички тези предизвикателства Маркиони има дългосрочна перспектива. И вярва, че модната индустрия всъщност е в разгара на голяма положителна трансформация. Ето защо според нея трябва да продължим напред.

Много млади хора изглеждат много загрижени за бъдещето на планетата. Но те са и тези, които купуват продукти от марки за свръхбърза мода като Shein и Temu. Какво според вас се случва?

„Младите хора са научени да пазаруват на много ниски цени. И да, това е противоречиво и непоследователно, когато се вземат предвид техните убеждения за устойчивостта.

Трябва да бъдем търпеливи и да продължаваме да ги обучаваме за това как изборът им за пазаруване влияе на околната среда. Едно от нещата, които насърчавам училищата, е да водят ученици на сметища, за да им покажат купчините дрехи, които влизат в депата за отпадъци. И да им обясняваме, че дрехите за еднократна употреба само създават отпадъци.

Също така смятам, че е изключително важно родителите да бъдат обучавани как да пазаруват, тъй като те дават пример на децата си как да вземат правилни решения за това какво да купят. Ако ги научим, че притежаването на по-малко на брой и по-трайни дрехи е нещо добро, те ще носят това мислене със себе си, когато станат достатъчно големи, за да пазаруват сами.

Но също така смятам, че това младо поколение вижда от първа ръка реалността на изменението на климата. Те растат в условията на пожари и наводнения, които се случват навсякъде около тях. И това е много страшно. Жалко е, но вярвам, че това все повече ще ги подтиква да правят по-добър избор“, заяви Маркиони.

Много от нас в света на устойчивата мода смятат, че нещата не се развиват достатъчно бързо. Какво ще е необходимо, за да може модата не само да спре да замърсява, но и да се превърне в сила за добро?

„Аз съм оптимист и вярвам, че това ще се случи. Не ме разбирайте погрешно: ще бъде трудно, защото това е сложна система, която изисква системна промяна. Но има начини да се стигне дотам.

Един от основните приоритети е иновацията. Виждаме, че на пазара се предлагат много по-интелигентни варианти на материали. Компаниите мислят за целия процес на създаване на тъкани - от суровините и химикалите до това как тези материали могат да се впишат в кръгова система с рециклиране.

В някои случаи трансформацията ще отнеме време, но трябва да започнем да правим тези промени още днес. Стартирахме инициатива за изграждане на вятърен парк в Бангладеш, който в момента използва изкопаеми горива. Ще трябва да изчакаме до 2026 г. или 2028 г., за да влезе в сила, но тя е в ход.

А потребителят е важен участник. Наистина вярвам, че ако потребителите променят навиците си на пазаруване, за да бъдат по-отговорни, компаниите ще го забележат. Компаниите са много чувствителни към промените в поведението на потребителите и ще направят необходимото, за да не загубят клиентите си. Затова нека не подценяваме ролята си като личности“, каза изпълнителният директор на GFA.

Колко голям проблем е свръхпроизводството в индустрията?

„Това е огромен проблем. В американската система за търговия на дребно има натиск да се правят редовни промоции, за да можеш да постигнеш финансовите си цели. Но това само създава цикъл на свръхпроизводство и свръхпотребление. Вместо това те трябва да се съсредоточат върху създаването на по-трайни продукти, които хората могат да носят по-дълго. Това означава и създаване на по-класически стилове, които няма да излязат от мода.

Проблемът е, че много компании са стимулирани да се фокусират върху краткосрочния растеж, а не върху дългосрочната визия. Марки като Patagonia са необходими, за да ни покажат, че е възможно да имаш по-широка и дългосрочна визия, която поставя на първо място планетата и правата на човека, и същевременно да бъдеш много успешен“, твърди тя.

Много от нас губят надежда, че големите компании могат и ще станат по-устойчиви. Вярваме в по-малките стартъпи, които правят нещата по-добре. Но за тях е по-трудно да постигнат въздействие. Смятате ли, че големите компании имат капацитета да се променят?

„Не знам точно колко капацитет имат днес, но вярвам, че потребителят може и ще ги накара да се променят. Компаниите са много умели в това да реагират на нуждите на бизнеса.

Помислете за електронната търговия. Има толкова много марки, които излязоха от бизнеса, защото не се приспособиха достатъчно бързо към интернет революцията. Същото ще се случи и с устойчивостта.

Но също така смятам, че ще има взаимодействие между иновативните малки играчи и по-големите компании. Тези по-малки компании измислят технологиите и вдъхновяват по-големите компании да променят начина си на работа. А в някои случаи по-големите компании придобиват техните технологии. Така че като отрасъл ще вървим напред“, заяви Маркиони./БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон