ЕС подготвя двуетапен търговски план, за да се справи със заплахата „Тръмп“

Ако републиканският кандидат се завърне в Белия дом, Брюксел ще предложи бърза сделка, а след това ще заплаши с ответни мита.

Брюксел разработва двуетапна търговска стратегия за справяне с Доналд Тръмп. ЕС възнамерява да предложи на републиканеца бърза сделка, ако спечели втори мандат като президент, и целенасочени ответни мерки, ако вместо това избере наказателни мита.

Представители на ЕС смятат, че подходът "награда и наказание" е най-добрият отговор на обещанието на Тръмп да наложи минимална тарифа от 10%, която според тях може да намали износа на ЕС с около 150 млрд. евро годишно.

Преговарящите планират да се обърнат към екипа на Тръмп, ако той спечели изборите през ноември, преди встъпването му в длъжност, за да обсъдят кои американски продукти ЕС би могъл да купува в по-големи количества.

Ако преговорите за подобряване на търговията се провалят и Тръмп приложи по-високи мита, търговският отдел на Европейската комисия изготвя списъци на вноса, който би могъл да бъде обложен с мита от 50 % или повече.

"Трябва да покажем, че сме партньор на САЩ, а не проблем", заяви високопоставен служител на ЕС. "Ще търсим сделки, но сме готови да се защитим, ако се наложи. Няма да се ръководим от страха", добави той

Първият мандат на Тръмп между 2017 и 2021 г. беше болезнен за ЕС, който има значителен излишък в търговията със стоки със САЩ.

След като през 2018 г. Тръмп въведе мита върху вноса на стомана и алуминий от ЕС и други страни на стойност 6,4 млрд. евро от съображения за национална сигурност, ЕС отвърна на удара с ребалансиращи мита на стойност 2,8 млрд. евро.

При изготвянето на мерките Брюксел избра да преследва основните избиратели на Тръмп с мащабни мита върху уискито бърбън, мотоциклетите Harley-Davidson и моторните лодки. Тези мита са суспендирани до март, като това е част от временна сделка с администрацията на Байдън за спиране на митата върху металите.

Валдис Домбровскис, комисар на ЕС по въпросите на търговията, заяви пред „Файненшъл таймс“, че се надява двете страни да избегнат повторение на "конфронтацията" от миналото.

"Вярваме, че САЩ и ЕС са стратегически съюзници и особено в настоящия геополитически контекст е важно да работим заедно в областта на търговията", каза той.

Въпреки това той добави: "Ние защитихме интересите си с мита и сме готови да защитим интересите си отново, ако е необходимо".

Латвиецът призова за "подход на сътрудничество" и подчерта, че Брюксел е отворен за "целенасочени сделки" за намаляване на търговския дефицит на стоки в размер на 156 млрд. евро.

По време на първия мандат на Тръмп Брюксел първоначално сключи сделка за омарите - основен продукт на щата Мейн, който Тръмп се надяваше да спечели в президентската надпревара през 2020 г. През 2016 г. в него вече се бяха върнали рядко срещани губернатор и представител на републиканците.

Износът беше пострадал заради неотдавнашното споразумение за свободна търговия между ЕС и Канада, което намали цените на канадските черупчести.

ЕС свали митата върху вноса на живи и замразени продукти от омари от САЩ - както и за всички останали държави без търговско споразумение, в съответствие със световните търговски правила. В замяна на това САЩ намалиха наполовина митата за пакет от стоки, включително кристални стъклени изделия и запалки за цигари.

Последваха допълнителни сделки за говеждо месо и соя, за да се успокоят избирателите на Тръмп в Средния Запад.

Въпреки това годишният търговски дефицит на САЩ се увеличи до 152 млрд. евро през 2020 г. от 114 млрд. евро през 2016 г., когато Тръмп спечели изборите.

След пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през 2022 г. ЕС внесе големи количества втечнен природен газ, за да замени доставките от Москва. Дефицитът на САЩ се запазва стабилен при управлението на президента Джо Байдън, като през 2023 г. достига 156 млрд. евро.

Длъжностни лица от ЕС обаче предупреждават, че е трудно да се увеличи значително износът от САЩ, тъй като той обикновено е по-малко ценен от този от ЕС. Преобладават стоките, докато водещи в износа на ЕС са фармацевтичните продукти, автомобилите и скъпите храни и напитки, като например шампанското.

Икономиката на ЕС също расте с по-малко от половината от темповете на САЩ, което намалява търсенето.

Ян Хациус, главен икономист на Goldman Sachs, наскоро прогнозира, че една митническа война ще навреди повече на ЕС, отколкото на САЩ. Тя би струвала 1 % от БВП на ЕС в сравнение с 0,5 % от този на САЩ. Същевременно тя би увеличила инфлацията в САЩ с 1,1 % в сравнение с 0,1 % в ЕС.

Политиците в Брюксел се надяват, че Тръмп няма да иска да подклажда инфлацията, когато избирателите са обезпокоени от цената на живота. Но високопоставеният служител каза: "В момента има много проблеми с търговията: Каквото и да се случи този път, ние сме по-добре подготвени". І БГНЕС

---------------------------------

Анди Баундс, "Файненшъл Таймс"

Последвайте ни и в google news бутон