Процентът на временно допуснатите автомобили в момента е 1,4% на 127 хил. приблизително преминали годишен технически преглед. Тези, които не са допуснати, са 0,14%.
Това заяви служебният министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, който на място се запозна с работата на новата система за контрол на пунктовете за годишни технически прегледи, предаде репортер на БГНЕС.
Гвоздейков обясни, че по никакъв начин не могат да се променят изискванията и стойностите в директивата, които са въведени от Европейската комисия (ЕК), тъй като са категоризирани 3 групи автомобили, които преминават през годишен технически преглед.
Транспортният министър посочи, че първата група автомобили се допуска при незначителни проблеми. Втората група са автомобили със значителни проблеми, за които има период от 14 дни, в рамките на които да бъдат отстранени тези проблеми и до 14 дни отново трябва да се явят на годишен технически преглед, за да удостовери пунктът, че всичко, което е констатирано при първичния преглед, е премахнато или подобрено. „Последната група са автомобилите, които застрашават изцяло безопасността на движението и околната среда – това са автомобилите, които са в категория опасни. В тази категория, обаче, попадат и автомобилите, които имат лоши показатели на изгорените газове", каза той.
Гвоздейков подчерта, че критериите за пътната безопасност трябва да бъдат разделени на две. По думите му неизправна спирачка система, неизправно окачване, луфтове по кормилна уредба и т.н. са фактори, които пряко застрашават безопасността на движението, тъй като всеки един момента автомобилът може да получи повреда по време на движение и да предизвика ПТП, докато лошите показатели на изгорените газове са непряка опасност за безопасността на движението, тъй като застрашава околната среда.
Работната група ще увеличи от 14 до 30 дни срока, в който автомобилите да имат време да отстранят проблема. „Проблемите тук идват от една страна от некачествено гориво и от друга страна от лоша поддръжка на автомобила", подчерта Гвоздейков.
Транспортният министър е категоричен, че няма никакъв хаос. „Просто заработи системата за качество и игнорирахме човешкия фактор и манипулацията на данни да се въвежда ръчно. От днес съм издал заповед за назначаване на работна група, за която съм дал срок от 5 дни да направи предложение за промени. В петък очаквам доклад, който да одобря. Ще видим какви са възможностите за къс период на обнародване", каза още той.
Гвоздейков поясни, че вече е игнориран човешкият фактор и е отнета възможността на всеки един пункт да въвежда ръчно тези данни. „Данните от всеки един уред се предават директно в системата, която пристига в „Автомобилна администрация". Тук корупция няма как да има. Тук говорим вече за контрол и управление на качеството – и това е видно от данните", категоричен е той и отбеляза, че друга кола не може да се закачи, тъй като има видеонаблюдение, което също е в реално време.
Министърът на транспорта призова хората да отидат 10 дни по-рано до пункта за технически преглед, а преди това да преминат през сервиз, където да бъде проверено общото техническо състояние на автомобила, за да бъде информиран самият собственик какво предстои, какви забележки има по автомобила, какви нередности има.
Данни във връзка с некачественото гориво, той обясни, че няма, но в качеството си на професионалист и като потребител Гвоздейков препоръча: „Не си купувайте евтини горива, а си купувайте горива от нормални бензиностанции, от вериги, които са обществено познаваеми на всички, тъй като има риск в по-малки бензиностанции – без да обиждам никой, да има поводи за некачествени горива. Препоръчвам на хората да не пестят пари от гориво, защото по този начин рискуват да си навлекат проблеми с двигателите и с автомобила."
Транспортният министър коментира и темата за проблемите в БДЖ. „Държа да бъде представена ясна стратегия оттук нататък как развиваме железопътния транспорт, а не просто да отчитаме някакъв вид дейност като най-обикновени държавни служители. Този транспорт има огромен приоритет и огромно развитие оттук нататък и няма как технологиите в света и еволюцията да е на такова ниво, а ние да стоим светлинни години назад. Доста възможности сме пропуснали във времето България да има модерен железопътен транспорт", подчерта той, като заяви, че трябва да се навакса много и това трябва да бъде приоритет не само на министерството, но и на всички политици, обществени организации, на всички институции.
Гвоздейков заключи, че до средата на септември се надява да бъдат подписани всички договори и България да има между 70 и 80 чисто нови влака. I БГНЕС