"Ние ще построим сградата „Златен век“, защото е законна и защото вярваме в силата на съзиданието".
Това казва на 20.05.2021 младият арх. Пламен Пламенов Мирянов, вдъхновител на емблематичната сграда, която от 10 години минава през различни административни и съдебни перипетии, пробивайки си път към завършване.
“Със своя Музей на българската духовност и култура, и увенчана с храм на върха, сградата ще остане за поколенията символ на Златния век на съвременната българска архитектура“, изтъква арх. Мирянов.
И го казва отново след последните пререкания с главния архитект на столицата във връзка с извършените промени, одобрени в съответствие със задължителните указания на съда.
“Не е добър знак за едно управление спирането на толкова мащабен проект, зареден с голямо културно значение. „Артекс Инженеринг“ е компания, която инвестира не само в честния бизнес и икономиката на България, но и създава нови стандарти за качество, с които изгражда бъдещия облик на София. Вярваме, че резултатите от нашите усилия са много по-трайни от десетки управленски мандати. Ние ще продължим да се борим за по-добра, независима и предвидима бизнес среда в България", категоричен е младият арх. Пламен Мирянов.
И е прав. От началото на реализацията на проекта "Златен век" се смениха няколко правителства и няколко главни архитекти на София, партийци поникваха и потъваха в политическото небитие, а сградата бавно и неотменно расте като символ на неутолимия стремеж за съвършенство; с размах, който иска да остави следа в бъдещето.
"Златен век" е емблематичен проект на „Артекс Инженеринг“ - компания, която инвестира не само в честния бизнес и икономиката на България, но и създава нови стандарти за качество, с които изгражда бъдещия облик на София. Не случайно е избрано името на сградата - “Златният” век е разцвет на българската култура, архитектура, духовност, книжовност и писменост – период, който най-категорично разказва за огромната благотворна промяна, която християнизацията въздава на българските земи.
“Затова още при залагането на концепцията на този проект се допитахме до водещите в бранша английски архитекти от Студиото „Заха Хадид Архитекти“ и заложихме стил, който да изразява идеята за „разцвет“ и растеж", обяснява арх. Пламен Пламенов Мирянов по повод изграждането на сградата "Златен век".
РАЗЦВЕТ НА БЪЛГАРСКАТА АРХИТЕКТУРА, КУЛТУРА И ПИСМЕНОСТ
Има нещо дълбоко символно в тази сграда - тя израства в три стилизирани житни класа, извисяващи се от арки на трийсет метра височина. Житото е символ на самия живот, на растежа и на благоденствието, което можеш да очакваш, само ако си вложил усърдие и постоянство в своето дело. В християнството житото символизира и вярата: семето на словото Божие покълва в душите на достойните, става клас и дава плод. Трите класа носят и идеята за Светата Троица, както и за Вяра, Надежда и Любов – дъщерите на София. Наблюдателните може би ще видят в трите арки и прабългарски символ – Y, знака на хан Кубрат.
„Златен век“ се превръща в мост между епохите, в послание към всички онези, които са готови да сътворят новата действителност.
Името на сградата ЗЛАТЕН ВЕК е вдъхновено от стремежа за постигане на разцвет на българската архитектура, култура и писменост. Както е било по времето на онзи достоен ученик на Магнаурската школа – цар Симеон Велики. То се превръща в мост между епохите и послание към всички онези, които са готови да сътворяват новата действителност, подкана за решителен оптимизъм.
От самото си създаване АРТЕКС се обвързва с обществено отговорната архитектура, която се вписва с уважение в средата и същевременно се откроява като стимул за положителна промяна в нея. Реализациите на проектите (включващи подобряване на инфраструктурата, облагородяване и поддържане на зелените площи, специално осветление и много други) дават заразителен пример и повишават очакванията за красота, комфорт на обитаване и хармония в градската среда.
София има нужда от сгради с характер, темперамент и неповторимо лице. В София има поле за архитекти визионери, които вливат с проектите си нов живот в архитектурния й облик. Внасят динамика, ритъм, иновативност в нея. „Златен век“ идва с такава решимост.
Днес нито един голям град не подценява силата на естетическата провокация „да събуди“ мястото, да създаде интерес към него.
Във визията на „Златен век“ се усеща новото излъчване на града: динамичен, дързък, жадуващ размах.
През 70/80-те години японският архитект Кишо Курокава неслучайно избира мястото за своята висока сграда - като първи символ на връзката между епохите – Японския хотел – там горе, на хълма! Висока сграда не се строи в подножие, а на високо! Недалеч от неговата висока сграда се ражда и Вторият символ на връзката между епохите - сградата „Златен век“. Сграда, която ще остави отпечатък на нашето време и която ще бъде не само емблема на София, но и стимул в мисленето ни за архитектура, превърнала столицата ни в един от модерните европейски градове, в мост между епохите.
ВПЕЧАТЛЯВАЩА АРХИТЕКТУРА И ИНОВАТИВИ СТРОИТЕЛНИ РЕШЕНИЯ
Една амбициозна висока сграда не е струпване на етажи, а творба на монументалното градско изкуство. Тя участва в оформянето на специфичния силует на града, т.нар. skyline, внася в него изненада, енергия, ритъм. Предубежденията към високите сгради се дължат най-вече на впечатления от някои, които са строени за офиси: еднообразни и сякаш херметично запечатани.
Проектът на „Златен век“ доказва, че високата сграда може да бъде топла, гостоприемна, отворена за средата си. Противно на много очаквания, тук има тераси на всеки етаж към всеки имот, и то просторни. Прозорците са големи, всички се отварят и осигуряват оптимално ослънчаване.
- Намаляване на потреблението на електическа енергия
Рекуператорната система използва температурата на отработения въздух от помещенията, за да затопли или охлади постъпващия свеж въздух, без двата потока да се смесват. По този начин се намалява драстично потреблението на енергия в цялата сграда. Интегрираните системи за вентилация и климатизация с рекуперация имат гъвкави температурни режими и повишават качеството на въздуха до желаните параметри на влажност и йонизиране. Филтриран от прах, полени и фини частици, въздухът може да бъде планински свеж в сърцето на града.
За пръв път в София АРТЕКС въвежда рекуператорната система, следвайки примера на все повече страни от ЕС, в сградите „Диамант“ и „Диамант 2“, а тук тя ще бъде от още по-висок клас.
- Гарантира стабилност при трусове
Със съзнанието, че София е в сеизмична зона, „Златен век“ не само е проектирана в стриктно съответствие с еврокодовете за земетръсна устойчивост, но отговаря на най-строгите калифорнийски норми по този показател. Консултант е Рене Лагос, Чили, чиято компания е реализирала много сгради, които вече са издържали проверката на силни трусове, тоест експертните заключения за конструкциите се основават на изводите от поведението на реални сгради в реални условия. „Златен век“ ще бъде една от най-сигурните сгради за обитаване в България.
- Непоклатимост срещу вятъра
Фасадната система, разработена за „Златен век“, е специално оразмерена на вятър и е преминала през реални натоварвания в т.нар. аеродинамичен тунел. Така се гарантира, че няма да има дори минимални премествания при много силен вятър, а звуко- и топлоизолацията ще си останат безупречни.
Впрочем зад естетиката на заоблените линии на фасадата, носещи елегантната простота на природните форми, стои и това прагматично съображение: меките обеми създават по-добро обтичане на ветрови натоварвания.
- Предвижда непрекъсваемо електрозахранване
Абсолютната независимост и непрекъсваемост на електрозахранването позволява работата на всички системи за сигурност във всяка ситуация. Това се гарантира чрез резервирано захранване 1-ва категория от електропреносната мрежа заедно със захранване от две подстанции и самостоятелен дизел генератор.
- Противопожарната защита е приоритет
Подсигурен е самостоятелен резервоар за гасене с две независими системи за гасене с противопожарни кранове. От своя страна, спринклер на водна мъгла под високо налягане позволява потушаване на огъня при минимално количество вода, без да се нанасят щети от наводняване в сградата. Системи за вентилация с повишено налягане и отдимяване в случай на пожар гарантират безопасността на хората и достъпа на противопожарните служби. Програмата за оповестяване се активира при всяка критична ситуация, като се използват специално монтираните говорители във всеки етаж и имот.
- Прави невидима… сметта
Сметта стига до сутерена директно от всеки етаж. В сутеренното ниво накрайник на сметопровода ще се насочва към различен колектор според вида на посочения отпадък. Отпадъците се извозват от сутерена, като във и около сградата няма да се виждат никакви контейнери. Подразбира се, че в „Златен век“ боклукът ще се събира само разделно.
Нещата, които правят „Златен век“ сграда от най-ново поколение: сигурна, енергийно ефективна, изключително функционална, биха могли да продължат с много други черти (например със специалната инсталация за питейна вода), но за София не по-малко важно е, че сградата гради МОСТ МЕЖДУ ВРЕМЕНАТА. Уплътняването на градската тъкан с постройки, които повтарят правеното десетки пъти, изглежда безопасно.
Архитектурата е способна да влияе на нашия светоглед, да подобрява качеството ни на живот, да въздига. Тя е следата на човечество, оставена през всички фази на неговото развитие. София има нужда от нова следа, от нови емблематични здания - културни средища и притегателни центрове за култура и изкуство, които са гордост за столичани.
Златният век е разцвет на българската култура, архитектура, духовност, книжовност и писменост – период, който най-категорично разказва за огромната благотворна промяна, която християнизацията въздава, припомня Мирянов.
"Една малка хилядна частица от величествения принос на тази най-достойна епоха от нашата история бихме искали да заложим и в тази сграда, чрез изграждане на културен център, с музейна част, мултимедийна зала, сцена за представяне на литературни произведения и рецитаторско изкуство, галерия за модерно и древно изкуство, иконопис, с православен храм на върха".
Защо "Златен Век" е висока сграда?
"Къде е мястото на едно здание, което носи достолепно име „Златен Век" ако не нависоко? Сградата е висока, не само защото е символична препратка към най-високото достижение в областта на културата, духовността и писменността на България, но и защото тази зона винаги е била предвидена за високо строителство! Това щеше да ви каже и главният архитект", подчертава Пламен Пламенов Мирянов.
"Това можеше ясно да каже арх. Стоян Янев, главният архитект на столицата в периода от 1996 до 2006 г., ако днес беше жив. По негово време това е била зоната, предвидена за високо строителство. Доказателство за това е съществуващият хотел „Маринела“. Такова е било виждането на онези градоначалници. Дали сградата трябва да бъде по-ниска? Не може да бъде по-ниска, защото разрешението за строеж на този обект е отпреди влизането на общия устройствен план на София. И планът, и параметрите на застрояване не могат да бъдат променяни в движение за една почти построена вече сграда", обяснява още архитект Пламен Мирянов.
ВРЪЗКА С ИСТОРИЯТА
Единственият у нас музей на българската християнска култура и история ще се помещава в сградата "Златен век", разположена в сърцето на столицата. “Бихме искали да бъде възвеличено името на свети цар Борис - Михаил, който е покръстителя на българския народ, с един музей, посветен на неговото име”, обяснява идеята арх. Пламен Пламенов Мирянов .
Архитектът припомня, че тази година честваме 1160 години от покръстването на българския народ. „И ние трябва да сме много благодарни за това, че чрез него получаваме истинната вяра, православната ни вяра и много образци на нашата християнска култура са свързани с тази епоха на Първото българско царство“, отбеляза Мирянов.
Музеят ще разполага със зала за архитектурни макети на емблематични български храмове и манастири от първо българско царство и до днес, възстановки на най-старите храмови камбани в Европа, намерени в Мелник, автентични старинни кръстове, копие на печата на св. цар Борис, археология, старинни евангелия, копия на ръкописи на глаголица, восъчни фигури, картинна галерия, кино зала, параклис „Св. цар Борис“ и голяма зала за културни събития.
В близост до музейните площи ще бъде изграден и православен храм, величаещ името Господне.
ЗНАК ЗА ПАМЕТТА
Последният етаж, най-скъпата територия на сградата, там единственото, което можем да направим, е един храм, където да възвеличаем името Господне. Това е израз на нашата вяра към нашия Господ и Спасител. Ще се радваме това да се случи. Нито един бар, нито един ресторант, не е по-важен от един храм", разказва неуморният Пламен Пламенов Мирянов, водещ архитект, участвал в изготвянето на основната концепция на сградата.
„Ние искахме в голямата сграда „Златен век“ да имаме този знак за паметта, този израз на преклонение и благоговение, съзерцание към Бога и назад към нашето минало и към тези титани на духа, завещали ни православната вяра. И, разбира се, ние не можем да се отделим от учението на православната църква и от стилистиката, която по принцип е приета за удачна в интериорното пространство на храма. Така че иконографията, олтара, посоката на олтара – това са неща, които не можем да променяме или да изразяваме в тях някакви наши възгледи. Ние си ги приемаме като даденост“, мотивира се арх. Мирянов.
"Аз вярвам, че Човешкият Дух, вяра и сили могат да победят всичко, което ни пречи да се развиваме и просперираме. За мен Вярата в Доброто между хората е първоизточникът на изцелението! Във времена на всеобщи изпитания човек само с доброто си остава! ", казва моторът на АРТЕКС и вдъхновител на грандиозните начинания арх. Весела Мирянова.
"Точно както Вазов поставя основите за развитието на новата българска литература – целеустремено, бавно и неуморно, така и ние сме решени да служим със същата страст на истината и красотата, за да поставим основите на стабилния и честен бизнес в България, от който да се извиси новият „Златен Век“ у нас!", казва дамата, която не се огъва пред никакви трудности и препятствия, която е убедена, че хората трябва да бъдат "въздигани с добри дела, с Доброто и Положителното в нашия живот. И която не отстъпва от веруюто си, че "нашите усилия да изградим новия облик на София са много по-трайни от десетки управленски мандати, затова продължаваме да работим и да се борим за справедливост!"
Удивителна е устойчивостта на АРТЕКС да оjстоява идеята, че "в XXI век разцветът на една страна е невъзможен без предвидима, стабилна, гарантирана от закона бизнес среда".
Поддържайки както винаги най-високи стандарти за качество в своята работа, АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ ще продължава същевременно да се бори за справедливостта, за оптимистичните перспективи пред българския бизнес, за съзиданието, без което е невъзможен новият Златен век.
И когато сградата бъде построена, никой няма да си спомни нейните хулители и отрицатели, нито некадърните и корумпирани чиновници, които я забавяха, нито политиците, които злоупотребяваха с името "Артекс". Историята помни съзидателите, архитектите и строителите - онези, върху чиито темели един град отива и остава в бъдещето.
Със своя уникален, ембематичен и патриотичен проект "Златен век" е мостът, по който минава хилядолетната история на България, за да ни накара да бъдем горди с миналото си.IБГНЕС