Твърде много пациенти в България са изправени пред финансови затруднения в резултат на разходи за здравни грижи, водещи до увеличаване на неравнопоставеността в здравеопазването. Пациентите с хронични заболявания и хората, които неформално полагат грижи за тях, се сблъскват със сериозни затруднения с достъпа до и в оставането на работа.
Това каза Ани Александрова, директор на Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК), относно проблемите на хората с увреждания в работата на НЕЛК и ТЕЛК, предаде репортер на БГНЕС.
„Основните лостове за социална интеграция на хората с увреждания са териториалните експертни лекарски комисии с обединяващата и контролираща функция на НЕЛК“, заяви Ани Александрова и добави, че действията на ТЕЛК следва да са с насоченост към медицинската профилактика, комплексната рехабилитация, преквалификация и връщане на пазара на труда.
Тя обясни, че още с постъпването ѝ като директор на НЕЛК е взела участие в работна група във връзка с предложената програма в правилника за устройството и организацията на работата на органите мед експертиза и регионалните картотеки на мед експертиза. „Във връзка с тези промени се цели да бъдат постигнати няколко основни цели – съкращаване на срока за произнасяне на органите на медицинската експертиза при оценката на трайната намалена работоспособност, вид и степен на увреждане“, съобщи Александрова и допълни, че към настоящия момент ТЕЛК комисиите ще бъдат увеличени двойно – от 70 на над 150 .
Директорът на НЕЛК подчерта, че с промените ще се достигне до съкращаване на срока за произнасяне чрез ограничаване на възможността НЕЛК да отменя и връща експертните решения за ново разглеждане само до един път, както и че ще се постигне прозрачност, бързина и улесняване на страните чрез осигуряване на решенията на ТЕЛК и НЕЛК по електронен начин.
Народният представител от ПГ на ГЕРБ-СДС Деница Сачева от своя страна отбеляза, че в момента граждани, които подлежат на освидетелстване и преосвидетелстване в системата на ТЕЛК, разнасят всякакви документи на хартия, пътуват понякога значителни разстояние, за да подадат в съответната ТЕЛК комисия тези документи, както и че няма добра организация по отношение на хората, които трябва да чакат. „Надявам се процесите на дигитализация, които сте стартирали да дадат възможност до минимум хората да бъдат подлагани на допълнителни унижения и невъзможност да планират времето си и да са в такива огромни листи на чакащите“, каза тя. Сачева поиска конкретни отговори в какъв срок ще се дигитализира системата на НЕЛК, могат ли да се ангажират с конкретни срокове по отделните срокове с отделни функционалности и как това реално ще облекчи чакащите, които са около 100 хил. души.
Александрова отговори, че своевременното освидетелстване на лицата за крайна степен на неработоспособност, вид и степен на увреждане ще става на случаен принцип, ще се разпределя на тази ТЕЛК комисия, която в момента е свободна, на територията на цялата страна, за да може да се произнесе своевременно. „Вече няма да има преглед на място, а по документи, с изключение на лицата, които нямат възможност да се явят, за да се направят съответните прегледи“, посочи тя. Директорът на НЕЛК съобщи, че в момента се разработват всички тези модули, които след като приемат промените в правилника, следва да бъдат интегрирани в самата система, така че да може да заработи, като срокът е ориентировъчен, но обяви, че е заложено тези процедури да стартират от средата на юни месец.
Александрова обясни и че ТЕЛК комисиите са на пряко подчинение на съответните председатели на РЗИ. „Като такива в тяхната компетентност е да се произнасят по отношение на самата работа на ТЕЛК съставите. НЕЛК не би следвало да изказва мнение в посока дали дадени прегледи трябва или не трябва да бъдат включени“, каза още тя.
Александрова е категорична, че към момента в НЕЛК кадрите са обезпечени, като постоянни се работи за създаване на необходимите условия, така че това да бъде едно привлекателно място за работа на съответните лекари по специализираните състави. „Доста привлекателно като модел на работа е плаващото работно време“, добави тя.
Костадин Ангелов от ПГ на ГЕРБ-СДС заяви, че не е доволен от казаното от директора на НЕЛК. „Проблемите в НЕЛК и в ТЕЛК са сериозни и са от години насам. Очаквахме съвсем сериозно тук да дойде директорът на НЕЛК, да говори със срокове и да говори конкретни неща. В крайна сметка тук като че ли са изпратили юрист-консулта на НЕЛК, който ни запознава с нормативната уредба. В крайна сметка българските пациенти не чуха важни неща за тях“, каза той.
Ангелов е обясни, че е озадачен от казаното от Александрова, че не знаете дали има методика, по която работи системата на ТЕЛК. „Това означава, че вие не знаете изобщо какво правите там, какво прави системата на НЕЛК и какво прави системата на ТЕЛК“, обърна се с тези думи към нея депутатът от ГЕРБ и попита кога ще могат българските граждани да подават електронно своите заявления за освидетелстване в системата на ТЕЛК, като подчерта, че директорът на НЕЛК беше сменен, именно за да може системата да бъде оптимизирана. /БГНЕС