Apple, Google, Microsoft и Samsung промениха или изтеглиха част от своите рекламни твърдения относно най-новите си продукти с изкуствен интелект, след като индустриален регулаторен орган започна разследване дали компаниите преувеличават възможностите или наличността на AI функциите, предаде Уолстрийт Джърнъл.
През последната година Националната рекламна дивизия (NAD) на BBB National Programs започна проактивно да разглежда маркетинга на AI продукти, тъй като все повече компании започнаха да изтъкват иновативни възможности в публичното пространство. Адвокатът от NAD Лаура Протцман обяснява, че тези твърдения често са трудни за оценка от потребителите, затова е важно да бъдат проверявани. Макар част от твърденията да са подкрепени с доказателства, NAD е установила и съществени изключения.
През април NAD заключи, че Apple е рекламирала неиздадени AI функции за най-новия iPhone като „налични сега“, а малките уточнения в рекламите не били достатъчно ясни. Въпреки че повечето от тези функции вече са пуснати, Apple актуализира сайта си, за да посочи по-ясно, че новите възможности на Siri все още са в процес на разработка. Компанията също така изтегли реклама, в която Siri помага на актрисата Бела Рамзи от „The Last of Us“ да си спомни името на познат от минала среща — функционалност, която още не съществува. Apple не е отговорила на запитвания за коментар, но по информация на NAD се е ангажирала да спазва препоръките, въпреки несъгласието си с изводите.
Google премахна YouTube видео, демонстриращо възможностите на Gemini, след като NAD започна проверка заради начина, по който е представена производителността и скоростта на асистента. Видеото, съпроводено с кратък дисклеймър, че действията са „съкратени“, сега е достъпно основно в блог пост, който обяснява използваните подсказки. Според говорител на Google, то не трябва да се възприема като точно отражение на реалната работа на продукта.
Microsoft оттегли страница, която твърдеше, че функцията Business Chat на асистента Copilot работи „безпроблемно с всички ваши данни“. Според NAD това би могло да подведе потребителите, че Copilot може автоматично да преминава между различни приложения на Microsoft и да генерира нови документи — нещо, което все още изисква ръчни действия. Microsoft също така добави уточнение към резултатите от проучване, че 75% от потребителите усещат повишена продуктивност след 10 седмици използване на Copilot, като подчерта, че това отразява субективни възприятия, а не обективни измервания. Въпреки че компанията не е съгласна с всички изводи, се е съгласила да следва препоръките на NAD.
Samsung миналия месец прие да се откаже от твърдението, че хладилникът му с изкуствен интелект „автоматично разпознава съдържанието в него“, след като стана ясно, че вградената камера всъщност може да идентифицира едва 33 конкретни продукта и то само ако са ясно видими. NAD не издаде официално становище, тъй като Samsung вече бе изоставила рекламния текст.
Американската Федерална търговска комисия също разглежда рекламата на AI продукти. В рамките на операция „AI Comply“ през септември тя обяви редица правни действия срещу компании, сред които и Ascend Ecom — фирма, която твърдеше, че клиентите ѝ могат да печелят по 10 000 долара месечно чрез платформа за електронна търговия, управлявана от изкуствен интелект. Предложеното съдебно разпореждане предвижда основателите ѝ да бъдат постоянно забранени да рекламират подобни услуги и да се откажат от активи на стойност 25 милиона долара.
С разширяването на AI във всяка индустрия, потребителите трябва да бъдат внимателни към агресивната реклама, предупреждава Джордж Хойдорфър, преподавател по маркетинг в Университета на Ню Хейвън. „Когато рекламираш изкуствен интелект като магия, неизбежно ще привлечеш вниманието на регулаторите,“ казва той. „Понякога това преувеличение не е просто хипербола — а твърдение за ефективност, което изисква реални доказателства.“ |БГНЕС