Една от моите лични мисии в живота е да накараме младите хора да вярват, че пътят към това да постигат целите си не е като минават през трупове и не е в това да им се случи всичко прекалено бързо.
България, всъщност, е едно добро място и стига човек да има желание и търпение може да се реализира прекрасно.
Това каза в интервю за БГНЕС бизнесдамата Таня Скринска, която притежава международен бизнес, свързан с фрахтоването, интермодалния и мултимодалния транспорт.
С нея разговаряме за бизнеса, който управлява вече над 15 г., за предизвикателствата, с които се сблъсква, за състоянието на републиканската пътна мрежа и ТОЛ таксите, как влизането на страната ни в Еврозоната и Шенген ще се отрази на транспортния сектор.
„Не бих казала, че стартирах на шега. Честно казано, винаги гледам със сериозност на нещата, с които се занимавам. Започнах бизнеса си по-скоро като страст“, разказа Таня Скринска.
Бизнесдамата идва от семейство на лекари. Медицината е голямата мечта на нейното семейство, което много държи тя да се занимава с тази професия. „Причината да не стана лекар не е това, че не ми харесваше, а по-скоро нямах точните преподаватели, които да задържат вниманието ми и се насочих в друга посока“, сподели Скринска.
Първоначално тя работи в отдела за медицинска апаратура на голяма международна компания, където се занимава с търговските сделки, но в един момент се ражда страстта ѝ към логистиката и именно така решава да стартира своя бизнес. „Фрахтоването, интермодалният и мултимодалният транспорт е професионалната терминология на нещата. Иначе това е отдаване на корабни площи и също така организиране на корабен транспорт, както и на сухопътен такъв. Разликата между интер- и мултимодалния транспорт е, че при интермодалния транспорт услугата, която един клиент има нужда да бъде извършена, може да бъде извършена от няколко превозвачи по веригата, докато при мултимодалния транспорт един превозвач осъществява цялата верига на доставките“, обясни бизнесдамата.
Скринска заяви, че безспорно това е един мъжки бизнес, но има все повече дами, които се занимават с транспорт, тъй като нещата след влизането ни в Европейския съюз доста се промениха и улесниха чисто документално. „Предизвикателствата винаги са ме провокирали, винаги ми е било интересно да се занимавам с по-нестандартни неща. Може би това, че всеки ден продължавам да се уча, ме държи здраво стъпила в този бизнес и ставам и по-добра, но в същото време винаги имам какво да науча“, отбеляза тя.
Скринска подчерта, че през последните години бизнесът много се е променил, като посочи, че в екипа ѝ има и хора, които са се занимавали с транспорт преди влизането на България в ЕС, в момента работят с доста компании, които са не само извън ЕС, а и на други континенти, и особено сухопътният транспорт е изключително динамичен. Бизнесдамата уточни, че промените започват с COVID пандемията, когато категорично се нарушиха веригите на доставките и доста компании фалираха.
„Между другото, до много скоро в Китай продължаваше да има рестрикции, свързани с COVID мерки по пристанищата. Това доста затрудняваше нещата. Но в последно време предизвикателствата са твърде много, най-вече заради тази криза, свързана и с войната между Русия и Украйна, която се отразява не само на Европа, а на целия свят. Цените буквално се променят ден за ден, много трудно могат да бъдат подписвани договори с фиксирани цени, буквално с дни се променят цените на суровините“, каза тя.
Скринска поясни, че дори и за крайния потребител да излиза, че сякаш са едни 10 или 15 стотинки разлика, това страшно много обърква, защото започва една паника сред клиентите, които са заложили някакви цени, има направени договорки, в следващия момент се променят пътните такси. „Всичко това се отразява изключително негативно“, заяви тя и посочи, че последиците идват на малко по-късен етап.
Бизнесдамата коментира, че всяко едно увеличаване на ТОЛ таксите неминуемо се отразява негативно, защото води до увеличаване на цените в крайния продукт за клиента извън транспорта, съответно и за крайния потребител, който потребява дадена стока. Според нея, обаче, няма как и в един момент тези такси да не се въведат, тъй като пътищата имат нужда от поддръжка. „Напълно съм наясно, че има много какво да се желае и че в момента голяма част от пътищата ни не са във вида, в който трябва да бъдат. Но за да можем да имаме добра пътна инфраструктура, в един момент трябва да се въведат някакви такси. Да не забравяме, че България е на кръстопътно географско положение“, каза още Скринска, като подчерта, че трафикът и към Азия минава оттук, българо-турската граница е една от най-натоварените в световен мащаб, така че от тази гледна точка тези пътни такси биха помогнали категорично на бюджета.
Тя смята, че онова, което трябва да направят политиците, е много внимателно и премерено да помислят как да се осъществява контролът на парите, които ще бъдат събрани. „Големият проблем при нас в България е точно с контрола на средствата и за това как се разходват. Ако бъде направено по правилния начин, мисля че всичко ще бъде наред“, добави бизнесдамата.
На въпроса какъв работодател се стреми да бъде и какви са изискванията ѝ към служителите ѝ, Скринска отговори, че се старае на първо място да проявява нужното уважение към всеки член на екипа си и не само защото проблемът с недостига на човешки кадри в България е огромен. Тя отбеляза, че има недостиг не само на хора с висока квалификация, а и че все повече липсват хора дори за работа в складове. Според нея не се обръща внимание на това, че младите хора напускат България. „Старая се да бъда отговорен работодател, да уважавам всички хора в екипа ми, защото смятам, че всеки един от тях е лице на компаниите, които съм изградила, и вярвам, че когато човек се чувства добре на работното си място, е много по-продуктивен“, обясни бизнесдамата.
Скринска подчерта, че по отношение на транспорта България се развива добре в тази посока, но има и много какво да се желае. Тя обясни, че повечето хора се осмеляват да се занимават със сухопътен транспорт, което води до конкуренция и е добре и за тях, защото ги кара да се развиват, а също и за клиентите, защото имат избор и могат да получат една по-качествена услуга. При корабния транспорт нещата са по-сложни и малко хора се осмеляват, тъй като документацията е много повече, човек трябва знае езици, защото една грешна цифра в код могат да бъдат пагубни.
„Вярвам, че е важно човек да се учи всеки ден и да не си мисли, че знае всичко, защото по този начин може да предложи наистина един качествен продукт. Влизайки в Еврозоната си мисля, че това ще е от ключово значение“, заяви бизнесдамата.
Според нея ние нямаме правилна държавна политика през годините да наложим българските продукти и услуги като конкурентни на европейските и световните. Тя е категорична, че това не е ангажимент само на бизнеса, но и на държавата, затова допуска, че при изравняване цените на българските стоки и услуги с тези в Западна Европа може да се получа така, че част от българските предприемачи да не могат да се адаптират достатъчно добре и това да доведе до някои негативни последици.
Скринска заяви, че влизането ни в Шенген ще бъде безспорно положително за транспортния бизнес, но ще има и клиенти, които няма да усетят в такава степен предимствата. „Ние имаме граница и със Сърбия, и със Северна Македония, те не са в Шенген. Голям процент от транспортите, които идват от Европа, минават и през Сърбия. И когато сме в Шенген, няма как да не се чака по опашки, тъй като няма как целият трафик да мине отгоре през Румъния“, каза още тя.
Бизнесдамата коментира и темата с домашното насилие. „Хубаво е, че все повече се говори за нея, защото доскоро беше сред темите табу. Домашното насилие не засяга само дамите, понякога дори мъжете могат да бъдат жертва на такова. Домашното насилие е не само физическо, за мен насилие е дори вербалната агресия. Иска ми се тези, които коват законите, да помислят, че е хубаво да помислим и за младите, за децата. Агресията в училищата е наистина зловеща и аз мисля, че не се говори, а тя започва именно там“, изрази мнение Скринска и посочи, че съумеем ли като общество да пресечем агресията в училище, в по-ранна детска възраст, тя няма да бъде в такива големи размери, когато хората станат големи.
Таня Скринска печели два пъти наградата „БГ модна икона“ на Академията за мода. На въпроса кои са заветните правила, които винаги се стреми да спазва по отношение на цялостната си визия, тя разкри, че не е от най-суетните дами. „Държа на външния вид от гледна точка на това, че вярвам, че добрият външен вид е проява на уважение към самия себе си. Но добре изглеждащият човек проява уважение и към хората, с които се среща, или съответно към институцията или компанията която представлява. Старая се да съм адекватно облечена спрямо мястото, на което съм“, обясни бизнесдамата, според която да си елегантен не е скъпо удоволствие.
Тя вярва и че срещата с всеки един човек ни носи нещо и сподели, че понякога са я мотивирали и вдъхновявали съвсем обикновени хора заради действията и постъпките си. „Когато видя един човек, който въпреки всичко, което му поднася животът, е съумял да запази човешкото в себе си, да остане от правилната страна на живота, винаги ме вдъхновява, защото вярвам, че доброто е това, което ще направи света едно по-красиво място“, допълни бизнесдамата.
В заключение Таня Скринска отправи послание към младите хора – да избират първо България, да се опитват да останат първо тук, да се опитват да дадат максимума от себе си тук, дори да са учили в чужбина, да се върнат, защото няма по-хубаво място от родния дом. /БГНЕС