В малка луксозна сладкарница във Виена, готвачите поставят последните щрихи на един от най-известните сувенири на Австрия: шоколадови топчета „Моцарт“, пълни с марципан, шам-фъстък и богат нуга с бадеми и лешници.
Семейната фирма Leschanz все още изработва шоколадовите бонбони „Моцарткугел“ на ръка, преди да ги опакова в характерната си опаковка с портрета на австрийския композитор от 18 век Волфганг Амадеус Моцарт.
Но Leschanz е в малцинство в наши дни и с нарастващия брой марки, шоколадовите бонбони, обичани от туристи и местни жители, често вече дори не се произвеждат в Австрия.
Американският гигант в производството на храни Mondelez, който притежава една от най-разпознаваемите марки, премести производството си от австрийския град Залцбург – родното място на Моцарт – в Източна Европа миналия месец, което поднови горещата и дългогодишна маркетингова дискусия.
„Жалко, защото топчетата „Моцарт“ са австрийски продукт“, каза пред АФП главният сладкар и собственик Волфганг Лешанц, 75 г.
В неговата фирма са необходими 10 традиционни стъпки за производството на една единствена Mozartkugel, а всяка година се произвеждат около 20 000 от тези деликатеси по поръчка.
Измислени от сладкаря Пол Фюрст в Залцбург през 1890 г., Mozartkugel стават популярни в Европа, след като печелят златен медал на панаир на храните в Париж през 1905 г.
Праправнукът на Фюрст, Мартин, сега е собственик на бизнеса, който произвежда около 3,5 милиона ръчно изработени топчета годишно, все още в Залцбург и все още по традиционна рецепта.
Шоколадовите бонбони Фюрст вече могат да се поръчат онлайн с доставка в цяла Европа.
Но с нарастващата популярност се появиха и имитатори и редица фалшификати, различни пълнежи, опаковки, имена, а също и конкурентни претенции и съдебни спорове.
Семейство Фюрст трябва да се бори години наред за признаване на „Original Salzburger Mozartkugel“ (оригиналните салцбургски шоколадови топчета), опаковани в сребриста фолио с син печат, включително и в съда, защото техният прародител е допуснал грешката да не защити своето творение от самото начало.
Шоколадовите бонбони „Моцарт“ нямат статут на защитено наименование за произход, което е европейска защита за хранителни продукти от определени географски райони, като например шампанското и пармезанът.
Дори германският гигант Reber, който произвежда 500 000 топчета дневно точно от другата страна на границата със Залцбург, има право да нарича своите топчета „автентични“, макар да не може да използва термина „оригинални“.
Десетилетия наред шоколадовите бонбони на групата се произвеждаха в завод в Залцбург, но той затвори миналата година, след като години наред беше на ръба на фалита.
Позовавайки се на високите цени на какаото и нарастващите разходи за енергия, Mondelez заяви, че марката Mirabell е „истинско бижу“, но теглото на продуктите трябва да бъде леко намалено, „за да останат конкурентоспособни“.
Шоколадовите бонбони „Моцарт“ на Mondelez се продават по около 0,50 долара за бройка, докато един от ръчно изработените бонбони на Leschanz струва повече от седем пъти повече.
Профсъюзът Pro-Ge, който представлява над 60 работници, съкратени при затварянето на завода в Залцбург, критикува „липсата на прозрачност“ на Mondelez относно новия производствен обект.
„Веригата на доставки на едно яйце може да бъде проследена по-добре“, заяви профсъюзът. | БГНЕС