Въпросните две картини са на френските художници импресионисти от XIX в. Пол Сезан и Еужен Буден.
Музеят, който се намира в град Баден, близо до Цюрих, публикува резултатите от проучване на произхода на 13 от своите картини, повечето от които са произведения на импресионизма.
Картините са придобити между 1933 и 1940 г. от Сидни и Джени Браун, заможна двойка от индустриалната буржоазия на Северна Швейцария.
Вилата Лангмат - бившият дом на двойката - се гордее с една от най-важните частни колекции на френски импресионистични картини в Европа.
Разследването, подкрепено от швейцарското министерство на културата, отнема три години.
За 11 от творбите „в края на проекта нямаше доказателства или доказателство за нацистки плячкосано изкуство или такава връзка можеше да бъде изключена“, се казва в изявление на музея.
Останалите две са категоризирани като „очевидно проблемни“ и фондация „Лангмат“ „постигна справедливо и честно решение с потомците на бившите собственици“ в съответствие с Вашингтонските принципи за нацистките конфискации на произведения на изкуството.
Едната от тях, „Fruits et pot de gingembre“ (1890-1893), е една от трите Цезани, продадени от „Лангмат“ на търг в Ню Йорк миналата година, за да изкара музея от сериозни финансови затруднения. За него бяха получени 38,9 млн. долара.
От музея съобщиха, че миналата година в архив за проучване на пазара на изкуство в Кьолн, Германия, е бил намерен документ, който е довел до заключението, че продажбата на картината на Браунс от художествена галерия в Люцерн, Швейцария, през ноември 1933 г. „може да се класифицира като конфискация поради нацистко преследване“.
„След това фондация „Лангмат“ се свърза активно с наследниците на предишния собственик Якоб Голдшмидт (1896-1976) и постигна споразумение за уреждане на спора“, се казва в изявлението.
Проучването установява също, че картината на Буден „Рибари на плажа в Берк“ (около 1875-1878 г.) е сред произведенията, издирвани от германска фондация, която е създала база данни за произведения, заграбени по времето на нацистите.
„Фондация „Лангмат“ се свърза активно с наследниците на картината и постигна споразумение за уреждане на спора“, като обезщетението е на пазарна стойност, съобщават от музея.
Сега картината може да остане в ръцете на фондацията и да бъде изложена в Баден.
Браунс купува картината през май 1936 г. от галерия в Женева. По това време тя е собственост на Ричард Семмел, еврейски индустриалец и колекционер на изкуство, който умира през 1950 г.
Заради нацистките репресии през 1933 г. Семмел бяга в Амстердам с голяма част от колекцията си и продава по-голямата част от нея. | БГНЕС