Процесът във федералния съд на Вирджиния последва отделно дело, по което миналия месец съдия установи, че част от бизнесът на Google използва незаконни монополни пррактики.
Тази нова битка, също заведена от Министерството на правосъдието на САЩ, се фокусира върху рекламната технология - сложната система, определяща кои онлайн реклами хората виждат и каква е тяхната цена.
Правителството на САЩ посочва, че Google контролира пазара за публикуване на банери на уебсайтове.
Според адвокатите това означава, че Google може да налага по-високи цени на рекламодателите и да изпраща по-малко приходи на издателите, като например новинарските уебсайтове, много от които се борят да останат на повърхността.
„Тази технология може и да е модерна, но практиките (демонстрирани от Google) са толкова стари, колкото и самите монополи“, заяви пред препълнената съдебна зала Джулия Тарвър Ууд, адвокат на Министерството на правосъдието.
Във встъпителното си изказване Ууд посочи, че Google е използвала финансовата си мощ, за да придобие потенциални конкуренти и да завземе пазара на рекламните технологии, оставяйки рекламодателите и издателите без друг избор, освен да използват нейната технология.
Чрез придобиванията „Google използва монопола си, за да създаде нов набор от инструменти за рекламни технологии, които са необходими, за да се поддържа интернет жив“, добави тя, цитирана от АФП.
Тъй като приходите им намаляваха, „издателите бяха разбираемо ядосани и доказателствата ще покажат, че те не са могли да направят нищо“, каза още Джулия Тарвър Ууд.
По данни на правителството на САЩ уебсайтовете показват повече от 13 млрд. реклами всеки ден, което носи на издателите около 12 млрд. долара, голяма част от които минават през рекламните технологии на Google.
САЩ искат от Google да се раздели с част от бизнеса си с реклами.
Адвокатът на Google Карен Дън отхвърли обвиненията като опит на правителството да избере „победители и губещи“ на един разнообразен пазар.
Очаква се процесът да продължи поне шест седмици и да бъдат призовани десетки свидетели, а председател ще бъде съдия Леони Бринкема.
Решението ѝ дали Google е нарушил антитръстовото законодателство ще бъде взето месеци след процеса. Ако бъде установена вина, в отделна фаза на процеса ще се реши как компанията трябва да се съобрази със заключението на съдията.
Подобни разследвания на господстващото положение на Google в бизнеса с реклами се провеждат в Европейския съюз и във Великобритания. | БГНЕС