Riv Bulgari – един гражданин на света

Роден в България, израснал в София и Владая, живял в Германия, Канада, Ню Йорк, Латинска Америка, Япония…

Днес се е установил трайно /разбирайте има ателиета/ в Ню Йорк, Словения и Владая. От всички страни обича най-много България. Ще запитате, защо тогава носи американско име? Нищо подобно, името му е по-вече от българско. Riv е съкращение на Радослав Иванов – рожденото му име, така подписва картините си, а за фамилията му Bulgari е по-вече от ясно.
Riv Bulgari разказва интересни неща за пътуването му по света и пътуването му в света на изкуството:

Riv Bulgari - Мястото, на което съм роден и обичам е България!

Аз съм роден като Радослав Иванов в София, България. От малък съм израсъл и станах художник фактически, защото баща ми беше художник. Израсъл съм в това помещение като дете. Не си играех с колички и не карах колела, а през цялото време рисувах и така изучих всички техники в областта на изобразителното изкуство – графика, стенопис, дърворезба, живопис. По-късно завърших академия, преди това – гимназия. 
И общо заедно през целия ми живот и досега ме вълнува изобразителното изкуство, триизмерната форма, начинът на изказ и начинът да се изкажеш чрез изкуство, независимо в каква форма – дали е изобразително, театрално, дали ще е филм, дали ще е анимация. 
И така, животът ми е доста пъстър. Не знам как са другите хора, но съм живял дълги години на различни места, в различни държави. Сблъсквал съм се с различни неща, но през целия ми живот водещото е било целта ми да живея и да правя изкуство. И така от малък изкуството ме заведе в Германия. По-късно живях в Канада, Америка, Перу, Мексико, Япония. И през годините съм се връщал винаги на мястото, на което съм роден и обичам – това е България. 
В момента организирам изложби в Италия, имам ателие в Словения. И общо взето, експериментирам в различни техники, стилове. 
Разбира се, като всеки един художник съм имал моите стилове. В началото, като по-малък се занимавах с графика, след това минах през живопис. Обектите бяха натюрморт, след това започнах да правя фигуративни композиции, започнах да експериментирам с преходите, с маслени бои. И в момента вече се връщам в по-експериментално и по-експресивно рисуване. Разбира се, аз мога да рисувам във всякакви стилове, намерил съм си моя стил. Имам няколко направления, в които работя в момента, има неща, които ме вълнуват. 

Riv Bulgari – Ню Йорк повлия на моето творчество

И както казах, през годините съм експериментирал с различни стилове в изобразителното изкуство и повлиянието ми е от различни места, в които съм живял. 
Мястото, където съм живял най-много през моя живот, това е Ню Йорк и съответно средата малко или много е оказала влияние, където живееш, където работиш. В Ню Йорк търсих начин, чрез който да съм независим художник, и направих компания за недвижими имоти. Същевременно комбинирах финансовите и бизнес начинанията ми с подпомагане на местните артисти, най-вече музиканти. Това също ми осигури един постоянен доход, с който да си позволя да мога да рисувам. И не само да рисувам, но и да правя различни проекти, да пътувам по света, да събирам впечатления, да ги пресъздавам на платна, както примерно това.
Животът ми винаги е бил позитивен, както в тази картина – всичко е много цветно. Това е индиректно. Директно не може да видите Ню Йорк тук, но то е повлияло начина ми на живота в Ню Йорк и това какво съм правил там. Тук наоколо също има и други картини. Това е един период, в който експериментирам с много цветове и с много преходи, за разлика от някои по-нови неща, където изказът е по-графичен, по-стилизиран. 
Също така експериментирам не само с една визуална еднообразност – аз вкарвам различни образи. Както например тези нови картини. Това е ухажване на извънземни. Това е хърватското ми куче. Това е един разговор на нещо пак несъществуващо. Това е една история от Амстердам. Тук съм се върнал в тези неща и към детските ми рисунки. 
Така че това е един свят, който е безкраен. Човек трябва да го манипулира за себе си, да реши в коя посока да тръгне. Аз по принцип съм по-бърз човек. Реализирам нещата бързо и понякога това ми пречи, защото днеска мога да рисувам така, утре да видя нещо и да ме развълнува и да искам да рисувам по друг начин. Затова си налагам едно постоянство, една дисциплина, да мога поне да направя една серия за известен период и тогава да продължа. За съжаление, нещата бързо минават в живота и човек трябва да хване есенцията на нещата, да обърне внимание на най-важните неща, а не просто да рисува по един и същия начин. За мен, когато няма нещо, което да те провокира, то не може да е повод на мое изкуство. Аз мога да изкажа едно нещо с една картина, мога да го направя и със 100 картини. Обаче в момента, в който започна да рисувам 10 картини по един и същи начин, аз вече губя интерес, защото постоянно се провокирам и себе си. Искам да създавам различни неща и да провокирам и зрителя съответно. 

Riv Bulgari – Философията на една картина

Сега ще направим един експеримент, просто ще направим нещо такова, върху което се базираме, на моята рисунка. 
Какво става тук? Това ми прилича на едно човече, примерно. Това са му зъбите, това ще му е косата тук, това ще му е ръката. Това ще е много щастливо човече. Това ще са му краката и съответно тук се получава и другата ръка. Може да има и пъп. И по този начин се прави една рисунка. 
Тук сега вече навлизаме в детското. Разбира се, може да се отиде и към реализма, ако решим. Това е хубаво да се кръстосат тези линии, може би да се сложи и хоризонт, за да може да седи по-убедително. И разбира се, задължително, когато има едно весело детенце, хубаво е да има слънце. Ето го и слънцето, където ще го сложим. На слънцето има изригвания, затова трябва да сложим малко. Както е слънце, в момента то става цветенце. И така едно детенце държи цветенце. 
Но може, разбира се, това да го продължим до една безкрайност. Разбира се, може да си играем с линиите, може да направим това да е подчертано, може да обобщаваме неща, може тук също да подчертаваме неща и така може да стане една безкрайна плетеница, с която да се играем до безкрай. Също така едно нещо ти може да го сътвориш и да го унищожиш. И това е един безкраен, както в живота има едно начало, едно преминаване и един завършек. Така е и при нас. Така е всичко. И така всички сме зависими от тези неща и няма как да избягаме от тях. Тук може да сложим една крива ограда. И така всичко става до безкрайност интересно. 
Разбира се, аз мога да показвам някакви рисунки, за които съм отделил време, за да станат по-добри. Особено хората напоследък харесват да гледат рисунки, които са с обем. Двуизмерното е много по-сложно и по-трудно за възприемане по принцип. 

Riv Bulgari – Няколко скици

Това е в Ню Йорк. Беше много топло лятото и толкова топло беше, че тук вече се потиш и се чудиш какво да правиш. Молихме се да дойде дъждът, а улиците се бяха разтопили от това слънце. 
Това са някакви въображаеми човечета, които даже не са инспирирани от африканското изкуство, за разлика от много други колеги, които само от това се инспирират, което е малко демоде. 
Това е нещата на рибаря – да има много риби. Той постоянно гледа да види къде е рибата и да я улови. 
Това съм аз и жена ми вечер, когато си хортуваме, както се казва, когато си приказваме и прекарваме вечерта заедно. 
Това е някакъв експериментален образ, който е отпред, пък това е отстрани.
Пак в тази стилистика нещо такова виждам, че се задава тук – ето го. Но аз бих показвал някои други неща, които са малко по-надолу. Много са. 
Ето, виж едно момиченце. Тук е сигурно момченцето, да. 
Тук е нещо, което е инспирирано от стилистиката на зет ми. 
Тук има хора с раздвояване, с двойствен характер – казва се биполярно разстройство. Това е точно така. Поне аз така го виждам биполярното разстройство.
Мен понякога много ме е вълнувало как може от носа в палеца на крака и в това да върви линията и затова направих една обобщаваща рисунка как от веждата може всъщност да отидеш в пръста и от ръката да отидеш в гърдата и в други части на човешкото тяло. Това също е такова, подобно, просто изпълнено със специален маркер. 
Това е, като слушам музика. На мен ми харесва Карл Кокс и това беше, като слушах някаква негова песен, надрасках го набързо. 
Тук това е всъщност като лабиринт, но не е лабиринт. Това са двама човека. Ето го единият човек. Може и така да го видим – това му е главата, но същевременно и това може да му е главата. И тук е другото човече, което отива към него. 
Едно детенце, погледнато, разбира се, от моя поглед.
Тук пак са търсения. 
Тези явно са правени, като съм бил в Бруклин. И това всъщност е, аз го казвам „измервателят на щастието“, защото тук е усмивката и това показва колко усмихнат си ти. 
На базата на някои от тези рисунки имам и нови скулптури.
Ето пак някакво момиче или човече, както искате го наречете. 
Ето, тук има много очи, които те гледат по различен начин.
Много са нещата. Това е портрет на дъщеря ми – казва се София, с една линия.
Още един портрет има тук, виждам. Ето го. Мога и по-реалистично да рисувам, разбира се, но това не ми е целта. На мен ми е по-закодирано, ако може да се изразявам, за да може да има различно тълкувания. Иначе изкуството става едностранчиво и скъсяваш блендата по този начин.
Мъж и жена, разговор, комуникация. 
Това пак е един рибар.
Това е по-абстрактно. Това отива вече към метафизичността на де Кирико, макар че напомня много на него, разбира се, с някакви форми, с някакво лице. 
Това са въображаем кон, конска глава, разбира се, интерпретирано по моя начин. 
Пак някакви глави. 
Това е инспирирано от свещника на евреите.
Различни неща има. Сега ще достигнем до някои по-интересни. 
Един ден ядох люта супа, просто тя влезе в устата ми и започнаха да ми сълзят очите. В същото време видях един човек, преминаващ, с маратонки Nike, и реших да си посоля супата.
Едно общуване. И кученце. 
Тук това са новите ми серии, които са някакви въображаеми хора.
Какво още? Да, рисунки, рисунки, пак въображаеми хора. 
Това е държателят на ключа. Да, той е… как се казва – The Keeper of the Key, на български ще е Пазителят на ключа.
Това е едно въображаемо животно. Това са му очите, крака, тялото, опашката, коремът е това. Всеки може да види и нещо друго. 
Тук вече е пълен деструктивизъм. На базата на това се родиха много интересни портрети, но това по-късно, ако има време, ще го покажем. Ето пак. Всъщност подрисувам с черен молив, отгоре с черен флумастер и така се получава двуплоскостна, с две измерения рисунка с една линия, което е малко по-сложно, но седи пък интересно. На мен не ми е сложно, просто по-сложно изглежда и по-интересно. 
Тук имаме пак такива фигури. Всъщност върху тези рисунки е базирана картина, която видяхме или ще видим. 
Пак някакво лице. 
Говорих за тези неща – това са портрети, разбира се, които са пречупени през моя мироглед. Ето още един такъв. Това не е конкретно на човек. Това е рисунка, върху която направих една картина. 
Това пак е търсено обратното. 
Това са безкрайности, има много.

Riv Bulgari – Шест картини

И това е една история, в която се поражда мисълта, в която има колебание, в която се уточнява идеята примерно на тоя индивид, човек или каквото и да е. Той търси начин да осъществи тая идея – ето го търсеното, това са едни ококорени очички. И това търсене е обусловено от нещо, което се заражда в него. Той намира обекта, осъществява идеята си, но в крайна сметка губи част от своите пари, и не само пари – и време, и много други неща. Това е една такава история със скъсена история.
Това е още една картина от 2024 г. и както много мои картини, те са инспирирани от моя начин на живота и ежедневието ми, с две думи казано. Това е жена ми. Много обича кучета и си взехме една хърватска овчарка и това е кучето от Сара. Тя би трябвало да е тя, но се получи той. Просто по време на работа, разбира се, аз търся образност и понякога тези решения обуславят и промяната не само на визуалното, но и на половете, ако съществуват такива. 
Винаги ми е било интересно общуването между хората и това е една картина, в която се опитвам да дешифрирам точно тези отношения. Нарисувана е може би преди седмица. Това е – то се вижда, очевадно е – един разговор, едно общуване. Това е един начин, по който съм се опитал с тази техника да изразя, разбира се. Същевременно на другия ден направих тази. Това е пак един разговор, едно общуване. Малко наподобява начина на изказ може би на кокошки, на извънземно, но това пак е начин на контактуване между хора, а не ухажване. Разбира се, тук не съм толкова агресивен, тук вече съм го вкарал в някаква гама, с форма, но аз мисля, че се получи интересно. 
Просто е типично за мен, но аз като професионалист, разбира се, мога да се изразявам по различен начин. Дълго време ми зае да се науча да се изразявам. Това е както при шофирането – когато се научиш, ти вече не мислиш в педалите и кормилото. Ти просто мислиш как да се изкажеш, а не как да го създадеш. 
И както каза един мой колега, 10 години ми отне да се науча да рисувам и 30 години ми отне да започна да рисувам отново като дете. Аз съм щастливец, че моят баща, както и аз по-късно, запазих много неща от моето детство и винаги се връщам към тях. И тук съм се опитал да се отърся от всички тези неща, които са ме обременили през времето, и да се върна към моето детство. И всъщност това е една нова работа, съвсем нова – преди десетина дена съм я направил. Това всъщност е първият учебен ден. Тук аз видях моята първа любов, която харесах – сигурно съм бил на 6-7 години. А това съм аз. Бях голям немирник, който винаги си хвърляше книгите и тичаше по улиците. Така една седмица се занимавах само с такъв вид връщане към моето детство. 
Ето и една по-семпла картина, която пък е нарисувана на базата на една моя детска рисунка, когато съм бил на 6 години. Това е един автопортрет, който разбира се беше с някакъв молив или химикалка, черно-бял. Аз се опитах да го направя по-цветно, да е по-интересно. Разбира се, пак е трудно да се отърся от всичките тези неща, но пък има неща, с които като по-малък не съм бил обременен и се учудвам самият аз понякога, като се върна към моите детски рисунки, колко гениални са децата, с една дума казано. 
Тази картина е типична стилистика от периода ми в Ню Йорк между 1999 до 2003 г. Аз по този начин рисувах и същевременно, паралелно с това, рафинирах стилистиката на двама големи американски художника като Джеф Кунс и Марко Стаби. Марко Стаби му помогнах да тръгне по този път, въпреки че в момента той по съвсем друг начин се изразява и почти е спрял да рисува. А от тук произлязоха и много неща на Джеф Кунс в областта на скулптурата. И в този период така съм рисувал и това е много типична работа, много известна работа, която показва този мой период. І БГНЕС

----------

Текст, снимки и видео 
Емил Дриндолов

Последвайте ни и в google news бутон