Кметът на Париж Ан Идалго предизвика разгорещен дебат, след като заяви, че иска да запази олимпийските кръгове на Айфеловата кула и след края на Олимпийските игри.
„Решението зависи от мен и аз имам съгласието на МОК (Международния олимпийски комитет). Така че, да те (олимпийските кръгове) ще останат на Айфеловата кула“, каза тя за вестник Ouest-France.
Някои парижани подкрепиха решението, но други твърдят, че е лоша идея, която ще „оскверни“ емблематичния паметник на френската столица.
Петте кръга – широки 29 м, високи 15 м и тежащи 30 тона – бяха инсталирани на Айфеловата кула преди откриването на Олимпийските игри в Париж на 26 юли и се очакваше да бъдат премахнати след церемонията по закриване на Параолимпийските игри на 8 септември.
Но Ан Идалго съобщи, че иска да запази преплетените кръгове в синьо, жълто, черно, зелено и червено, символизиращи петте континента.
Тя добави, че сегашните кръгове – всеки с диаметър от 9 м – са прекалено тежки и ще бъдат заменени от по-лека версия в даден момент.
Социалистическият кмет твърди, че „французите са се влюбили отново в Париж“ по време на игрите и тя иска „този празничен дух да се запази“.
Някои парижани, както и посетители на френската столица подкрепят кмета.
„Айфеловата кула е много красива, кръговете добавят цвят. Много е хубаво така“, сподели млада жена на име Солейн.
Но Манон, местен жител, смята, че идеята е лоша.
„Това е исторически паметник, защо да го оскверним с кръгове? Беше добре за Олимпийските игри, но сега свършиха, можем да продължим напред, може би трябва да ги махнем и да върнем Айфеловата кула както беше преди“, заяви той.
Потребителят в социалните мрежи Кристофър Робин написа, че Ан Идалго е трябвало да се консултира с парижани преди да предприеме този план.
В публикация на X той напомни, че на Айфеловата кула е имало реклама на Ситроен между 1923 и 1936 г.
Айфеловата кула е построена през 1889 г. за Световния панаир. Решетъчната кула от ковано желязо първоначално е била критикувана от парижки артисти и интелектуалци. Сега обаче се приема за символ на „Града на светлината“.
Ан Идалго, която управлява Париж от 2014 г., е известна със своите смели – и понякога спорни – реформи.
По време на нейния мандат много улици на града, включително бреговете на река Сена, бяха превърнати в пешеходни.
Миналата година тя спечели убедително градски референдум за забрана на електрическите скутери под наем. Едва 8% от имащите право на глас обаче участваха в гласуването.
През февруари тя отново спечели подкрепа, след като парижани одобриха рязко повишаване на цените за паркиране на спортни автомобили.
Но и групите на шофьорите, и опозиционните фигури атакуваха схемата, твърдейки, че класификацията на спортни автомобили е подвеждаща, тъй като много семейни автомобили ще бъдат засегнати.
Френският министър на околната среда Кристоф Бешу заяви тогава, че допълнителната такса е равносилна на „наказателен екологизъм“.
Преди Олимпиадата Ан Идалго и други официални лица влезнаха в Сена, за да докажат, че реката е безопасна за плуване. | БГНЕС